Wops - lättare och lättare att blogga!

Skador. Det är lätt att både ignorera dem och att tro att man har en om man inte lär sig lyssna rätt på signaler från kroppen.

 

Vad är en skada kanske man funderar ...när det gör ont?

Smärta ska man alltid ta som en signal från kroppen - men hur ont är ont kan man då fundera. Du vet när ont är ont är mitt svar. Att vara sliten och trött kan man ibland  uppleva som ont som i skada. Överträning är ju inte heller bra.

 

Oavsett om du är övertränad eller om det smärtar i någon kroppsdel så är det första du ska göra att lyssna på kroppen för den säger vila. Sedan är frågan om vilan i sig räcker eller om du ska söka hjälp av en naprapat eller en sjukgymnast.

 

Jag läste Jonas Coltings blogg Den nakna sanningen igår - han blir skadad och får avbryta för att han har ont. Klokt.

 

Men oavsett vad du råkat ut för så är det inte bra att vila 100%  - det är den kroppsdel som gör ont som behöver vila - du ska undvika belasta där det gör ont. Har du ont i en fot kan du simma som exempel. Är du övertränad som löpare - simma istället - gör något "bara" på skoj. Det brukar kallas aktiv vila.

 

Som sagt - det är inte bara nybörjare som kan få skador.

 

Läs nu Jonas Coltings berättelse! Vrickad,stukad och trasig.

 

Maria

Kommentera gärna inlägget:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln