Det här med vikten.

Det är inte ovanligt att man tar tag i sin träning för att man inser att man väger mer än vad man vill eller mer än vad man vet är hälsosamt. Men det heller inte ovanligt att man glömmer bort att för att gå ned i vikt så behöver man oftast också ta sig en titt på den övriga livsstilen.

 

Vad äter jag egentligen?

Hur stressad är jag?

Hur tar jag hand mig?

 

Mat är livsviktigt. Mat är gott. Måltiden är ett socialt kitt.

 

Men det finns en hel del som vi äter" bara slinker ned". Att identifiera det som "bara slinker ned" är en bra början. Om du identifierar det som "bara slinker ned" kan du ta ett medvetet beslut om du tycker det är värt att det slinker ned eller om du vill avstå för att minska ditt totala energiintag.

 

Jag fastnade för några citat under min utbildning till personlig tränare;

 

"De som vill minska i vikt har oftast stenkoll på hur de egentligen ska äta för att minska i vikt"

 

" Det är helt enkelt matematik - förbränner du inte  de kalorier som äter i överskott till de kalorier du behöver per dag då går du långsamt upp i vikt"

 

För att förbränna energi måste du anstränga dig fysiskt. Därmed bör du fundera på hur mycket tid du lägger ned på fysiskt arbete/träning. En annan parameter är ansträningen på din träning.

 

Det är inte alla förunnat att rent faktiskt och praktiskt klara av att träna i den omfattning som man vill och/eller borde i relation till vad man äter per dag. Därför tänker många också på kosten - hur mycket äter jag per dag?

 

Mitt tips till er är att alltså att ta en titt på "vad som slinker ned". I dessa tider - julen - slinker en hel del ned. Visst ska man "unna" sig men frågan är hur mycket ska man "unna" sig?

 

Hur mycket glögg är det värt att dricka?

Hur många pepparkakor är det värt att äta?

Hur mycket äter jag innan jag går på julbord?

Hur många clementiner äter jag?

Hur mycket julgodis äter jag under en dag?

 

Identifiera vad som lätt "slinker ned" och fråga dig om du verkligen tycker att det är värt att äta detta. Ta ett medvetet beslut.

 

Tänk på att i slutändan så handlar det om plus och minus. För att gå ner i vikt så handlar det väldigt mycket om kosten men glöm inte träningen med mig där vi bygger muskelmassa som ökar förbränningen.

 

 

Maria

 

Kommentera gärna inlägget:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln