Rakt på sak!

Ekologiskt Ekologiskt

 

Tio i topp, NOIFNOBUTs första ansvarslista. Gör det lättare att prioritera.

 

1. Träna/motionera för att bli starkare, för att få bättre kondition - för att må bättre!

 

Kroppen behöver 30 min  basaktivitet/ dag med intensitet "måttlig" bara för att kroppen ska ha en chans att undvika sjukdomstillstånd såsom fetma,diabetes,metabola syndromet,hjärt-kärlsjukdom,cancer och förtida död.


Basaktivitet helst varje dag, men minst 5 dagar per vecka, sammanlagt 30 minuter. Minst måttlig ansträngning 12-13 på Borg RPE skalan

Konditionsträning:
3-5 dagar per vecka, 20-60 minuter per tillfälle. Måttlig till hög ansträning 14-16 på Borg RPE skalan.

Styrketräning
2-3 dagar per vecka. 8-10 övningar med 8-12 repetitioner i varje övning.

 

Fysisk aktivitet:
All typ av rörelse som ger ökad energiomstättning. Denna definition omfattar all medveten och planerad typ av muskelaktivitet, exempelvis städning,trädgårdsarbete,fysisk belatsning i arbetet,promenader i skog och mark, motion och träning.

Motion:
En medveten fysisk aktivitet med viss avsikt. Här avses motionens "investeringsvärde", till exempel man motionerar för att förbättra/bibehålla kondition/hälsa och välbefinnande.

Träning:
Fysisk aktivitet med en klar målsättning att öka prestationsförmågan i olika typer av aktiviteter, i första hand inom tävlingsidrotten. Men också för motionärer. * ur Handbok för Hälsoinspiratörer SISU Idrottsböcker av Gunnar Andersson & Tommy Ljusenius

 

 

2. Välj kost som ger dig njutning samtidigt som den är bra för kroppen.

Välj ekologiska produkter i så stor utsträckning som möjligt Det enklaste sättet att börja ,är att välja ekologiskt i de varor som du äter oftast ; mjölkprodukter, mjöl,socker,salt,frukt och grönsaker.
Välj att laga maten själv - undvik så långt det går halvfabrikat och färdiglagad mat.
Välj bort socker så ofta som möjligt.
Välj bort produkter som innehåller tillsatser som du själv tycker är ohälsosamma - om du inte vet vad det är kan du få tips här.

 


3. Anmäl dig till en tävling
Det är roligt och bra för självkänsllan att vara med i tävlingssammanhang oavsett vilken nivå man ligger på.

 

 

4. Unna dig funktionella sköna och roliga träningskläder och träningsskor.
Utvecklingen går fram med stormsteg vad det gäller träningskläder och träningsskor.'
Har dina skor några år på nacken så börja med skorna!

 

 

5. Gör dig av med kraxande kråkor
Att du ändrar livsstil eller tar tag i din hälsa kan vara provocerande för andra - oftast för dem som inte gör det själva. Stå på dig och i värsta fall välj bort sådana vänner.
Våga fråga dina vänner som redan tränar om du kan hänga på dem.

 

6. Egen massage
Massera dina fötter, vader och allt som du kommer åt.

 

 

7. Prenumerera på en tidning om träning
Lyxigt och intressant att på vilodagen krypa upp i soffan och läsa om andra som tränar.

 

 

8. Påminn dig; Du vet det mesta själv
När det gäller andning och hur mycket och vad du inte ska äta så har du rätt bra koll eller hur?
Våga köra igång din träning utan gymkort och personlig tränare! Eller våga köpa gymkort eller kontakta en personlig tränare.

 

 

9. Var SMART
De flesta mål kan man nå om de är specifika,mätbara,accepterat,realistiskt och tidsbundet.

 

 

10. Ta ansvar
Formulera ditt mål. Hur vill du må i framiden? Vill du ha hjälp? Kontakta mig!

 

 

Lycka till

Maria Edholm Chami

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln