Del 1. Keep it simple

Om vill du leva hälsosamt så är det en faktor som är viktigare än många tror.

Det är kosten. Vad du äter och hur mycket eller hur lite i förhålkande till hur du vill må långsiktigt.
 

Men det betyder inte att du i vardagen måste konstra till det.

Lättast är det att tänka: måndag,tisdag,onsdag,torsdag och söndag som dagar då du lägger mindre faktisk tid i köket.


Detta bygger på att fredag och lördag följs av dagar som det finns mer tid för annan egen aktivitet därför kan du på fredag och lördag plocka fram den mer tidskrävande kocken i dig som har tid för både långkok och många ingredienser.
 

Välj sedan de rotfrukter du tycker om och tillför kött,fågel, fisk,ost och keso att tillföra till den eller de rotfrukter du valt. Krydda med de kryddor som du tycker om och tillaga på det sätt som du är bekväm med. Koka, stek eller ungsbaka.
 

Enkelt. Max 40 min från det att du ställer dig i köket tills din maträtt ligger på din tallrik på det dukade bordet. Tänd ett ljus det räcker långt som dukning i vardagen.
 

Idag gjorde jag, som ett exempel det jag kallar enkel kålpudding.

500g köttfärs i en panna med 2 msk kokosolja.

Finstrimla vitkål m kniv 2/3 huvud läggs ned i pannan m kötfärsen - värme 7 på spisen.

Rör om.

Skiva 4-5 skogschampinjoner och 2 gula mindre lökar. Lägg ned i pannan.

Bryn tills vitkål och lök mjuknat.

Tillsätt gurkmeja så mycket du gillar.

När allt fått en fin färg vänder du ned frusna lingon låt dem bli varma inte stekta.

Lägg upp på fat med potatis om du vill - men kan ätas utan.

Krydda på tallrik med grovmalen svartpeppar och lite flingsalt.

Om du vill ha potatis. Skala och skär potatisen i stavar - lägg ned i kokande vatten. Kokar fort.

Jag väljer alltid mandelpotatis och alla varor var ekologiska.

Maria

 

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln