Min egen träning. 

Träning = förbättra. Nu fokuserar jag på att förbättra min styrka och flexibilitet.
Jag är inte så smidig som jag skulle vilja vara. Jag har min rygg som mer eller mindre dagligen ger mig hintar om det. Därför bestämde jag mig för att börja med Pilates. Jag vet inte vad du vet om Pilates. Kort kan jag säga att Pilates handlar om mycket mer än att bara utveckla starka magmuskler eller core styrka. 

Kort om Pilates. 
Joseph H Pilates är grundaren av pilatesträning. Hans träningsmetoder utvecklades redan i början av 1900-talet. Joseph föddes i Tyskland 1880 och hade redan som barn allvarliga problem med sin hälsa. Han led av astma, engelska sjukan och reumatiska problem och för att övervinna dessa sjukdomar inriktade han sig på att bygga upp sin fysiska styrka. 
Han studerade olika träningsformer av både västerländsk och österländsk kultur och intresserade sig även för kroppens muskulatur. Pilates är ett övningssystem som fokuserar på att förbättra balans, muskelstyrka, flexibilitet och kroppshållning. Pilates och yoga fokuserar båda på att utveckla styrka, balans, flexibilitet, hållning och god andningsteknik.
Pilates använder liksom yogan också andning, men pilatesövningarna fokuserar mycket mer på precisa rörelser för att inrikta sig på specifika delar av kroppen. 

Min lärare Barbara är verkligen vad jag sökt. Hon får mig att hitta små rörelser som jag tappat, hon får mig att känna hur kroppen reagerar när jag bryter vissa rörelsemönster som min kropp valt - på grund av smärta. Det är roligt och faktiskt utmanande svårt. Att röra min armar annorlunda, använda min rygg annorlunda, koppla på magmuskler annorlunda - än vad jag tidigare gjort. Spännande. 

Till denna träning fortsätter jag med min löpning som jag ju älskar de dagar när inte ryggen ger sig till känna. 

Se klipp från hennes studio. 

2018 blir ett av våra Teman;  Pilates med Barbara. 

Maria 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln