Lite om att ha spring i benen.

Detta foto visar den känsla som löpning ger mig. Detta foto visar den känsla som löpning ger mig.

Min egen ingång in i löpsteget är helt naturligt. Jag har aldrig tävlat som ung. Inte ens sett på löpning så. För mig var det mer praktiskt. När man inte går så kan man springa. När det går för långsamt att gå då kan man springa. Jag älskar att springa ute för att uppleva min omgivning. Jag gillar att springa på löpband för att den ordnade formen kan trigga mig att kämpa hårdare. Jag tycker om att tillsammans med andra springa en längre sträcka och dela glädjen över att ha presterat. Men det jag verkligen älskar mest är att helt själv springa i en skog fylld av dofter på höst och vår...eller att om vintern springa ute och känna hur en bra sko (ICEBUG) greppar och för mig framåt. Sådan är jag - därför vill jag locka dig till min träningsresa som har löpning som tema.  

Men först - läs mera. 

Löpning funkar överallt.  
Man kan springa på ett löpband. Man kan springa på asfalt. Man kan springa på en löparbana. Man kan springa på grus. Man kan springa på klippor. Man kan springa i skogen. Man kan springa i sand. Man kan springa på is. Man kan springa uppför en backe. Man kan springa nedför en backe. Man kan springa på morgonen, mitt på dagen, på kvällen - i ljuset eller i mörker. Man kan springa korta sträckor. Man kan springa långa sträckor. Man kan springa fort. Man kan springa långsamt. Man behöver inte maxa tider och ställa upp i motionslopp. Löpningen är vad du gör den till. 

Löpning passar alla. 
Kvinnor kan springa. Barn kan springa. Män kan springa. Unga kan springa. Gamla kan springa. Man kan springa i grupp eller helt själv. Löpning är inte endast något man kan göra för att maxa en tid på en sträcka eller orka en längre sträcka. Man kan springa just bara för att man mår bra under tiden man springer eller för att man mår bra efter sin löpning. 

Våga springa på känsla!
Jag som inte är en tävlingsmänniska, jag springer på känsla. Jag utgår från hur min kropp känns efter 20 minuters uppvärmning. Jag kan inte ljuga för dig och säga att jag strikt följer ett träningsprogram för min löpning. Det funkar inte för mig. Jag tränar 4-5 dagar i veckan. Men hur löpningen ser ut mina träningsdagar det är svårt att sia. När jag insåg att det är ok att träna enligt vad min man kallar "hoppsifloppsi" då blev min löpning ännu roligare. 

Varför ska man springa? 
Ett utmärkt sätt att behålla eller förbättra sin kondition. Ett bra sätt att hålla humöret på topp. Under löpning frigörs substanser som ökar glädjen och motivationen. Forskning visar att löpning förändrar hjärnan på olika sätt, perfekt när man hamnar i klimakteriet. Ett smidigt sätt att träna, på med skorna - ut genom dörren. Löpning kan vara det enklaste sättet att uppnå välbefinnande. Dessutom är löpning enkelt att variera. 

Är du löpare? 
Det kan vara lätt att tro att löpning bara är för den unga kroppen, för den lätta kroppen, för den tränade kroppen. 
Men, om du inte är skadad på ett sätt som gör att det inte går att springa - då kan du OM DU VILL - springa. Din fart och hur långt du springer det ger sig. 

Ses vi höst? Boka här. 

Maria 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln