Löparveckan har nu bara tre plaser kvar. Löpning
7 - 14/10 2017

Nils Nestor som kommer att vara ledare för löpning under denna vecka berättar här lite om hur hans pass kommer att se ut. Veckan innehåller så mycket mer av träning och motion, men här vill jag ge dig lite information ang just löpningen. 

Nils berättar om sina pass. 

Inför varje pass går jag igenom det vi ska göra under passet.När vi kommer tillbaka efter avslutat pass stretchar vi lätt (jag vet att det är omdiskuterat).
Efter varje pass gör jag en resumé av dagens övningar. 
 
Pass 1. 
Vi börjar med lugn jogg ca 10 min. Fortsätter med 10 min löpskolning. Där förklarar jag alla moment och vad de är till för och varför just löpskolning är bra.
Sen får alla springa ett testlopp på 10 min i sin egen takt för att se var man står konditionsmässigt. Jag tittar då på fotisättning och kroppshållning och informerar alla individuellt vad jag sett och vad man kan förbättra. För er som är nybörjare eller ringrostiga kan varva löpning med rask gång.
Vi tar oss tillbaka samma väg vi kommit.
 
Pass 2
Värmer upp med 10 – 15 min jogg och 10 min löpskolning.
Sedan väntar fartlek under 20 min där naturen får styra passet. För den som inte gjort detta förut förklarar jag på plats. Sedan joggar vi tillbaka.
 
Pass 3
Värmer upp med 10 – 15 min jogg och 10 min löpskolning.
Sen blir det backträning under ca 20 min där mycket fokus ligger på bra hållning.
Sedan joggar vi tillbaka.
 
Pass 4
Värmer upp med 10 – 15 min jogg och 10 min löpskolning.
Idag blir det intervallträning. Sträcka bestäms på plats beroende på kapacitet hos var och en. Jag kommer att förklara vad intervaller är bra för. Generellt kan sägas att de ska gå fortare än vanlig distanslöpning. Det finns en oändlig variation av intervaller men vi fokuserar på en av dessa.
Sedan joggar vi tillbaka.
 
Pass 5 
Värmer upp med 10 – 15 min jogg och 10 min löpskolning.
Sen blir det tröskelträning som är en variant av intervaller. Mer information ges på plats.
Sedan joggar vi tillbaka.
 
Pass 6
Idag blir det ett lugnt morgonpass och vi går igenom veckans träning 
Inför varje pass går jag igenom det vi ska göra under passet.
När vi kommer tillbaka efter avslutat pass stretchar vi lätt (jag vet att det är omdiskuterat).
Efter varje pass gör jag en resumé av dagens övningar.

Som du ser, det kommer att vara lärorikt och matnyttigt. Glöm inte att såväl Nils som jag själv tycker mycket om att inspirera dig som känner att; "jag är inte så bra på det här".

Maria 
 
 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

  • Lina » Fredagsmys. :  ”Hej Maria och Torbjörn! Vilken härlig ton ni har på er hemsida, jag sitter och f..”

  • susanne salmén » Träningsresan:  ”Jättejättefin hemsida med toppenresor ! Jag tror jag kommer på alla :) Varm Kra..”

  • Marianne Berlin » Vad är det som händer? :  ”Hm, har artros, aldrig svullen av den. Haft som knivar och opererats. Slagit i k..”

  • Annika Stålfjäll Reinert » Vad är det som händer? :  ”Så är det! Vi får inte glömma att vanligt friskt åldrande även innefattar viss v..”

  • Ingrid » Jag har fyllt år!:  ”Grattis! ”

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln