Jag pratar inte om "gäddhäng" och "muffinsmagar" utan om orken att leva det liv man vill. 
 

Foto: Nuno Oliviera Foto: Nuno Oliviera

Jag är genuint intresserad av att visa den som känner sig svag, otränad eller har "tappat lusten" att träna och motionera en ingång till hur man med hjälp av träning och motion kan förändra sin kropp och hitta tillbaka till lust. Jag pratar inte om "gäddhäng" och "muffinsmagar" utan om orken att leva det liv man vill och om lusten att använda sin kropp till alla roliga ibland jobbiga aktiviteter som finns. Det gäller att alltså att du fångar ditt eget behov av träning och motion i stället för samtidens ideal.

Jag blir genuint glad när jag får uppleva att någon som tränat med mig hittat glädjen i en speciell övning eller ett träningspass.
Det som kanske är roligast är att visa är hur "kul" jobbig konditionträning kan vara. Jag kan aldrig lova att alla tycker att träningspass är roliga, men jag kan i princip utlova att efter ett jobbigt träningpass då fylls kroppen av endorfiner och glädje. En oslagbar upplevelse. 

Jag vill vara mån om att se individen, inte tvinga in alla i samma rörelser.
Jag vill förmedla det viktiga att vi inte ska jämföra oss med andra och att vi ska våga se oss själva som amatörer. Lusten att lära sig något nytt kan lättare bestå om vi tillstår att vi ibland inte är där vi vill vara. Om hälsan är ett mål är fortfarande individuellt HUR man definierar vad hälsa är. 

Våra kroppar är på ett sätt lika, men varje kropp bär sin historia.
Just därför, den övning som passar mig kanske inte passar dig. Det viktiga att ta med sig är att alla kan träna sig till bättre kondition och bli starkare, rörligare - må bättre i sina kroppar. Det finns övningar för alla kroppar. Varje muskel kan tränas på många olika sätt. 

Hur vi mår allmänt och hur vi ska träna styrs till stor del av vilken kondition vi har. 
Muskeluthålligheten är som det låter: muskelns uthållighet, eller hur länge du orkar träna, det är det du tränar genom konditionsträning. Konditionsträning ökar inte styrkan - du blir inte starkare-  men det ökar muskeluthålligheten. Konditionsträning kan dessutom förbättra syreupptaget, så att vi får bättre förutsättningar för att bränna fett. Om nu det är målet. 

Det är såklart viktigt att vi inte tappar muskelmassa.
Därför ska vi styrketräna. En del kanske tror att vi tappar muskelmassa om vi konditionstränar. Så är det inte. Konditionsträning kan göras på flera sätt. Men det är alltid så att om du konditionstränar då upplever du träningen som jobbig. Att vara aktiverad så att pulsen höjs, det gör att du flåsar, svettas (de flesta gör det) det kan även upplevas som obehagligt, det påverkar hela dig. Att träna en enskild muskel eller muskelgrupp kan också vara tungt och ansträngande men inte på samma sätt som när hela kroppen jobbar och hjärtat ökar i puls med syfte att kondititonsträna. 

Vinsten med bra grundkondition är att du orkar genimföra dina träningpass. Vinsten är också att alla vardagsaktiviteter och det du gillar att göra som motion -  det kan du utföra med den lust, behaglighet och lätthet som ju ska genomsyra ditt liv. 

Är det inte exakt vad vi alla strävar efter?
 

Maria 

Maria 
 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln