Här är den. Hösten.  

För mig är hösten ännu inte kännbar. Ännu inte synbar. Men för dig. Kanske är det nu du ena dagen njuter av hur vackert det är ute och andra dagen tänker på hur mörkt, kallt och regnigt det är.

Varje plats på jorden har sina praktiska utmaningar när det gäller att hålla igång träning och motion utomhus. För mig är det faktiskt värmen. Jag trivs ju i snöglopp, minusgrader, höstregn och snö. 

Den irriterande flåshurtiga uppmaningen; ”Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder” kan förvisso stämma. :) 
Men jag tänker att det kanske mer handlar om att ”Det finns tankar som gör att man inte tränar och motionerar trots att man vet att man borde” Dessa tankar som ger exakt så många motiveringar att mycket annat upplevs som viktigare än just detta planerade tillfälle för motion eller träning. Det kan också vara så att dina tankar boostar "latmasken" , det är den sortens tankar som totalt elimnerar dåligt samvete för att du inte gör det du bestämt dig för att göra. 

Steg för steg
När du nu inser att du har kläder för att ta dig ut på löprundan eller promenaden men ändå inte gör det, hur ska du då göra? Hur ska du stoppa tankarna som är på väg att stoppa dig? 
1.På med kläderna.
2.Ut genom dörren. 
3.Gå eller spring. 
4. Eller ta dig till den plats där du tränar annat. 

OM den mentala dagsformen är låg, finns en bra regel!
Ge dig själv 15 min i det tempo som är behagligt. Vänd sedan hem. Oftast, efter 15 minuter vill du inte vända på en gång. Du har nämligen kommit igång, kroppen har börjat bli uppvärmd och hjärnan sänder signalerna att det är skönt. 
Så.
På med luvan. På med kläderna. På med skorna. Glöm inte reflexer om det är mörkt. Följer du 15 minuters regeln får du till 30 minuter aktivitet. Underbart. Jag brukar dessutom påpeka att i mörkret är alla katter svarta, dvs hur pigga eller snygga vi ser ut spelar ingen roll :) ganska befriande. 

Ut i naturen!
Det finns forskning på att vi mår bra av att vara ute i skogen. Naturen som kraftkälla.  Det behöver inte alls vara så krångligt. Du behöver inte gå eller springa flera mil eller en mil första gången. Bygg upp sträckan steg för steg. Under året kan du hinna med många vackra km och komma till platser som du ångrar att du inte besökt tidigare. 
Använd helgerna eller annan ledig tid till att utforska din omgivning. Samla vänner och/eller familj till en planerad vandring, springa-gå, eller springa en vandringsled. Packa ned lite smått och gott, något att dricka, kanske en kaffetermos. Låt denna höst bli hösten då du tog naturen i besittning.

Själv ska jag undersöka Nazarés vandringsleder under denna vinter. Det ska bli intressant.  Jag vill ju ordna en vandringsresa våren 2018 - då gäller det att ha koll på var vandringen ska ske. :)  

Njut av den unika allemanrätten vi har i Sverige. 
Här hittar du vandringleder, i hela Sverige. 

Maria 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

  • Lina » Fredagsmys. :  ”Hej Maria och Torbjörn! Vilken härlig ton ni har på er hemsida, jag sitter och f..”

  • susanne salmén » Träningsresan:  ”Jättejättefin hemsida med toppenresor ! Jag tror jag kommer på alla :) Varm Kra..”

  • Marianne Berlin » Vad är det som händer? :  ”Hm, har artros, aldrig svullen av den. Haft som knivar och opererats. Slagit i k..”

  • Annika Stålfjäll Reinert » Vad är det som händer? :  ”Så är det! Vi får inte glömma att vanligt friskt åldrande även innefattar viss v..”

  • Ingrid » Jag har fyllt år!:  ”Grattis! ”

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln