Mina bästa tips – bara till dig!

 

Planerar du för 2018?
 

Jag menar, 12 månader som är 52 veckor som är 365 dagar - som du redan nu kan fundera över hur du ska spendera i hälsans tecken.
 
To do 2018
 
Ett nytt träningsprogram?
Dela in månaderna i kvartal, kvartalet i veckor och veckorna i dagar och avsätt tid för din träning.

 Vardagsmotion för hälsa
30 minuters vardagsmotion per dag, gärna utomhus.

Konditionsträning för hälsa
Pulshöjande aktivitet =så du blir svettig och måste byta om efteråt.  20 -40 minuter i veckan 2-3 pass i veckan.

Styrketräning – för hälsa
2-3 pass med styrketräning där du tränar igenom hela kroppen.
Exempel:
1-2 Benövningar, 8-12 reps x3 set
1-2 Dragövningar 8-12 reps x3 set
1-2 Pressövningar
1-2 Bålövningar
 Glöm inte variation/periodisering
 Du inte ska utöva samma repetitionsantal på övningarna hela tiden därför att kroppen ”vänjer” sig och utvecklingen avstannar. Det kan räcka med att man ökar eller minskar med 2-4 reps med ett par veckors mellanrum för att undvika detta. Exempel Vecka 1-3: 8-12 reps, Vecka 4-6: 6-8 reps, Vecka 7-8: 3-5 reps, Börja om - med tyngre vikter
 
Ändra på kosten?
Kosten påverkar dig. Så, vad är det du ska förbättra? Äta mer grönsaker? Äta mindre hel-och halvfabrikat? Får du i dig nog med protein?  Detta är frågor du bör fundera över! När det gäller protein gäller följande: ”Rekommendationen i de nordiska näringsrekommendationerna (NNR 2012) är att 10-20 procent av kalorierna vi äter bör komma från protein. Det motsvarar minst 50-70 gram protein per dag. Det är lätt att få i sig det med en blandad kost. Enligt Livsmedelsverkets senaste undersökning om matvanorna i Sverige kommer i genomsnitt 17 procent av kalorierna från protein.”
 
Detta är året då du åker på en ”träningsresa”
 
Ibland kan det vara svårt att komma igång på egen hand eller göra en uthållig livsstilsförändring - många är vi som erkänner att vi ibland slutar träna och motionera för att vi blivit uttråkade, tappat inspiration eller saknar referensramar för hur jag bör träna.
Det är därför aldrig fel att prova ett nytt sätt att träna och motionera. Variationerna hur man kan träna och motionera är oändliga. Alltid finns det något sätt som gör att lusten kommer tillbaka. Om du vill ha inspiration eller prova något nytt så kan jag utan tvekan rekommendera dig att komma till mig i Nazare, Portugal och bli inspirerad av mig och mina speciellt utvalda coacher/hjälptränare/peppare
 
Vandra? Yoga? Pilates? Löpning? Har du varit drabbad av cancer kom till vår Rosa vecka och du som smakat på klimakteriets alla påhitt du kommer till veckan Nystart Kvinna.
Om du vill veta vad våra tidigare deltagare tycker om dessa veckor – titta på ”Genomförda resor”
 
Fram med kalendern, börja planera – 2018 är ditt år!
 
Maria
 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

  • Lina » Fredagsmys. :  ”Hej Maria och Torbjörn! Vilken härlig ton ni har på er hemsida, jag sitter och f..”

  • susanne salmén » Träningsresan:  ”Jättejättefin hemsida med toppenresor ! Jag tror jag kommer på alla :) Varm Kra..”

  • Marianne Berlin » Vad är det som händer? :  ”Hm, har artros, aldrig svullen av den. Haft som knivar och opererats. Slagit i k..”

  • Annika Stålfjäll Reinert » Vad är det som händer? :  ”Så är det! Vi får inte glömma att vanligt friskt åldrande även innefattar viss v..”

  • Ingrid » Jag har fyllt år!:  ”Grattis! ”

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln