2011 > 09

Hur klok man än är så hamnar man ibland i i situationer som skapar stress. Det som är trist med stress är att det påverkar kroppen negativt. Bästa sättet att undvika stress är att indentifiera vad som gör att just jag blir stressad och sedan undvika att dessa situationer. Men man är inte alltid klok och man gör inte alltid så som man borde. Här kommer en text som förklarar vad som händer i kroppen vid stress. Idag är jag stressad över att ha missat ett inbokat möte. Vad stressar dig?

 

Vad händer i kroppen vid stress?

 

"All information som en människar tar in tolkar hjärnan. När vi utsätts för olika typer av krav, påfrestningar och utmaningar tolkar hjärnan även detta. Men hur hjärnan tolkar dessa signaler är helt individuellt och människor reagerar olika även om de utsätts för samma saker.

 

Om man upplever att en situation känns lite olustig skickar hjärnan ut stressimpulser genom kroppens stress-system. Stress-systemet i sig består av nerver och hormoner. Impulserna som skickas iväg sätter igång många olika reaktioner i kroppen för att hjälpa kroppen att ta itu med det som känns stressigt eller olustigt.

Så fort man känner sig det minsta stressad börjar kroppen förbereda sig, helt omedvetet, på en kamp- eller flyktsituation. Detta är ett genetiskt arv för att människan överhuvudtaget ska kunna överleva. Via det autonoma nervsystemet sker det helt automatiskt en stressreaktion. Det autonoma nervsystemet kan man inte påverka med viljan hur mycket man än skulle vilja.

 

Det är framförallt det sympatiska nervsystemet, som tillhör det autonoma nervsystemet, och binjurarna som gör att kroppen reagerar på stress. När man blir stressad skickar det sympatiska nervsystemet ut nervimpulser till hjärnan, längs ryggraden och sedan ut till kroppens organ. Organen i sig reagerar sedan på ett eller annat sätt, till exempel med smärta. I binjurarna tillverkas stresshormornerna adrenalin, noradrenalin och cortisol.

 

Många organ i kroppen påverkas av stress Många organ och funktioner i kroppen påverkas genom det sympatiska nervsystemet och hormonerna som produceras i binjurarna. Det som händer när man blir stressad och stresshormonerna börjar utsöndras är att hjärtat slår snabbare och kraftigare för att mer blod ska kunna pumpas runt till organen som behöver extra blod under den stressade situationen. Även andningen ökar och blir djupare för att syresättningen av blodet ska öka i musklerna och andra organ.

 

Vid en stressituation förbereder sig kroppen för att kämpa eller fly och då spänns musklerna i kroppen.

Kroppen får en enerigkick för att klara av den fysiska kraftansträningen. Detta kan ske när man tillexempel ska tävla i sin idrott eller hålla ett föredrag inför massa människor. Detta sker så länge stressen är positiv och på en lagom nivå.

 

Vid kortvarig stress stärks immunförsvaret för att skydda mit angrepp. Däremot vid långvarig stress utan tillräckligt med återhämtning försvagas immunförsvaret istället.

Stress som ofta är återkommande, som är långvarig elelr intensiv är skadlig och kan ge upphov till sjukdomar. Det beror på att man hela tiden har stresshormoner i kroppen och att det sympatiska nervsystemet får arbeta för mycket. Detta kan leda till hormonstörningar som i sin tur kan leda till övervikt , högt blodtryck eller hjärt- och magproblem.

 

Hela människan påverkas av stress, vare sig den är negativ eller positiv. Utsätts man för negativ stress en längre tid är det ofta man får ökade muskelspänningar i kroppen. Dessa spänningar kan leda till darrningar, stela och ryckiga rörelser och försämrad kroppshållning. Det är även ofta som vår tankeverksamhet föändras och får koncentratonsförmåga och minne försämars. Detta kan leda til att vi gör felaktiga bedömningar, får svårare att se problemlösningar och får även det svårare att anspassa oss socialt. Många gånger reagerar vi känslomässigt genom att bli arga, irriterade, rädda, får ångest eller skuldkänslor. Allt detta för att den negativa stressen är för hög, samt sitter i under för lång tid."

 

 

Maria

 

 

 

Läs hela inlägget »

Om inte smärtan går över, om du inte vet varför, om du har fått nog - då finns det bara ett ställer du ska vända dig till Access Rehab.

 

Jag har besökt dem 2ggr och är 90% bättre. Du ska gå dit om du vill behandlad som skadad och inte som ohjälpligt sjuk, om du vill behandlad med respekt och inte loj inlevelse, du ska gå dit om du vill bli skadefri och inte bara dämpa symtom.

 

Maria

Läs hela inlägget »

 

Bara en lite text till alla föräldrar. Läs här vad Anna Haag upplevde.

 

Maria

Läs hela inlägget »

 

Det är inte alla dagar kroppen har samma fart som knoppen. Det kan vara en förkylning eller en skada som spökar. Under dessa dagar kan man lätt få för sig att alla andra klarar sig, det är "bara" jag som drabbas. Så är det inte. Så klart.

 

Just nu är jag lite skadad, höften eller höftböjaren är inte på topp. Jag vet ju vad det beror på men trots det gnäller jag lite för mig själv.Då kan det vara lite ödmjukt att påminna mig om att min krppp trots allt varit på min sida i snart 50år. Jag får helt enkelt träna lite annorlunda och inte glömma den "tråkiga" rehabträningen.

 

Ett annat sätt att bli lätt i tanken är att läsa Jonas Colting - här kommer en tänkvärd krönika.

 

Innan du börjar läsa - fundera på om du inte ska gå på hans föreläsning Den Nakna Hälsan.

Här kan du anmäla dig

 

Forever young. Krönika i Runner´s World.

Jag har aldrig riktigt trott på det där med åldrande. I alla fall inte för egen del. Hela konceptet verkar så abstrakt. Jag är ju den jag är. Igår, idag och imorgon. Och jag är någon som har kunnat träna mycket, hårt och svårt och ändå stå på benen dagen efter, sugen på mer. Och när det varit dags för tävling har jag alltid kunnat trycka på rätt knappar innan loppen och få alla cylindrar att tända rent.

Men så hände något. Inte vet jag om det var ålder eller inte, men det började göra lite ont. Och det började bli stelt. Och när det känns ont och stelt så går det sämre. Det går långsammare. Så även om motorn var fortsatt stark så började hjulen att gå på fälgarna.

En idrottsmans åldrande tar sig många uttryck. Hos en del är det motivationen som tryter, hos andra är det psyket, ekonomin eller den sociala situationen som inte längre tillåter ett högt idrottsligt tryck. Och så är det skador. Orsakade av slitage, brinnande ambitioner och hög smärttröskel. Eller av medfödda defekter som likt tickande bomber väntat på att brisera vid tillfälle.

Mina problem är en kombination av de två. Men nu vet jag i alla fall. När jag gick ut ifrån specialistläkaren i Boulder, Colorado så kände jag mig 20 år äldre men samtidigt lättad. Bob Dylan sjunger i sin sång Forever Young, att:" May your hands always be busy. May your feet always be swift. May you have a strong foundation. When the winds of changes swift"

Snabba fötter har man när man är ung. Inte alltid när man blir äldre. Och gammal blir man tydligen. Vare sig man vill eller inte. Men det måste vara mycket bättre att bli äldre och fortsätta att leva ungt. Inte som en förnekelse. Utan som en hyllning. En hyllning till de snabba fötterna.

Jag har inte sprungit mina sista framgångsrika tävlingar. Men den dagen kommer. Och då kommer jag ändå att fortsätta. På fälgarna om så krävs. Och de kommer att få köra ut mig med en skottkärra innan jag är färdig!

 

Jonas Colting

Läs hela inlägget »

Vem är jag som PT? Klart jag får frågan ibland,och klart svaret både är lätt och långt.

 

Jag vill verkligen att min klient ska känna att hon står i fokus, det är INTE jag och min träning, min kunskap,mina mål, mina lopp, min styrka eller min förmåga som ska ta plats - det är DU och allt ditt som är mitt focus. Jag vill att du ska känna att du får vara den du är och bli den du vill.

 

Säkert är det vad många PT skulle skriva under på. Men jag vet och du vet att så är det inte alltid i verkligheten.

 

OM man vill nå sina mål ska man inte vara rädd för att lyssna på hur andra gör, vad andra tycker och vad andra tänker.

 

Jag har en del som inspirerar mig,bland dem finns Jonas Colting. Jag tycker att han är härligt frispråkig, jag kanske inte alltid tycker som honom - men jag tycker verkligen om det mesta han formulerat som har med träning att göra och dessutom har han en hel del åsikter om mat.

Bra åsikter. Läs denna krönika om mat

 

Har du inte bokat in dig hos mig så ring mig- det blir det tider lediga eller så kan du på tider som ingen annan valt. Tveka inte.

 

Maria

Läs hela inlägget »

Vad blir man peppad av? Ibland,vissa dagar,vissa träningspass så blir det inte mer än en vacker tanke. Varför...man vill ju, man vet ju att man mår så bra när det är klart - ändå så kommer allt ivägen och plötsligen borde man gå i säng.

 

Ett sätt att komma runt det kan vara att i alla fall byta om, ta på sig träningskläder ett par joggingskor. Visst, man kan ändå hamna i allt annat utom i sitt tänkta träningspass....men inte så ofta.

 

Om man nu ändå inte kommer iväg ut genom dörren, kan ett bra sätt vara att sätta sig på golvet och lungt strecha lite...övergå i lite magövningar....göra armhävningar...och plötsligt kommer lusten tillbaka - man vill mer. Man kommer iväg.

 

Jag brukar titta in på SvD och deras marathonblogg som Petra Månström skriver när jag inte får motivationen att gå från tanke till handling. En stund senare vill jag ut och träna.

 

Men mitt i allt detta hurtfriska peppande som jag försöker förmedla ska man också påminna sig om att OM det inte blir idag så kan morgondagen vara den rätta dagen.

 

Maria

Läs hela inlägget »

Idag har jag och mina olika klienter haft en underbar dag ute, trots lite skurar och en vind som inte gav några banrekord.

 

På tal om banrekord. Tänk på att oavsett din kapacitet så kan du slå ditt personbästa med hjälp av träning. Detta skriver jag för att många tror att PB-tänk bara är för eliten eller elitmotionärer.

 

Läs gärna vad Petra Månström skriver i sin blogg på SvD - jag tycker mycket om detta inlägg som handlar om bantning.

 

Maria

Läs hela inlägget »

Många vill komma och bli inspirerade - därför planerar vi nu en andra kväll med samma upplägg. Håll utkick! Maila; info@noifnobut.se om du vill vara säker på att ha en plats. Maria

 

Så här ser upplägget ut. OBS detta evenemang redan fulllt.

 

Oavsett din nivå så blir detta garanterat en kväll som ger just Dig pepp inför dina fortsatt mål.

Vi träffas här på Lindas Mat 19 oktober kl 18.30 för att bli peppade av Petra Månström & Ellinor Björk
Man behöver INTE springa 10 km på 40 min för att finna detta intressant!

Anmälan: info@noifnobut.se. Endast 40 platser – först till kvarn gäller!
Kostnad: 300 kr (i priset ingår middag samt föreläsning)
Arrangör:No If No But – personlig träning på hemmaplan www.noifnobut.se &  Lindas Mat

Välkomna önskar Maria & Linda

Läs hela inlägget »

 

Det är inte alls konstigt att känna hur tävlingsinstinkten vaknar upp när man börjar träna.

Man tävlar mot sig själv. Man tävlar mot andra.

 

Men det är dumt om placeringar eller uteblivna förväntade resultat hämmar oss så att vi tappar lusten eller motivationen till den träning vi gör.

Jag tycker Petra Månström bloggat läsvärt om det. I detta blogginlägg och i detta blogginlägg.

 

Jag tycker oftast att jag stöter på andra som tränar som är generösa med beröm och pepp både till sig själva och andra. Men ibland stöter jag på dem som ojar sig betänkligt över sina egna och andras prestationer, som om resultatet eller placeringen är det enda att sträva efter.

Handen på hjärtat, det är inte många av oss som motionerar eller tävlar för att ha en prestation eller placering i bakfickan för att förminska andras insatser. Det är bra! 

 

Dessutom  tänker jag att fler och bättre mattelektioner är bra. Tänker också att fler och bättre gympalektioner vore minst sagt bra för ungarna och kan hjälpa till med att indirekt förändra motivationen för att lära sig matematik. Noifnobut gillar Mattecentrum.

 

Väl mött i spår och på träning.

 

Maria

Läs hela inlägget »

 

 

Lördagens tjejmil var verkligen en folkfest. Vädret var på topp. Alla fantastiska tjejer och kvinnor såg taggade och glada ut.

 

Jag kunde tyvärr inte delta själv, som planerat. Jag hade en vilopuls på 20 slag högre än min normala vilopuls - såklart kände jag mig risig - men man vill ju så gärna - då är det bra att få svart på vitt - man ska inte ducka för fakta. Att träna med infektion i kroppen är inte bra alls!

 

Men mina klienter kom till start. En efter en gick de i mål. Underbart att se deras glada stolthet; 10km - en sträcka som ingen av dem trodde sig klara av att springa innan vi började träna tillsammans.Grattis igen säger jag stolt till er alla!

 

Dessutom, After Work om löpning 19:e oktober är fullt. Riktigt roligt att konstatera att det finns fler kvinnor därute som gärna tar sig tid att en kväll efter jobbet lyssna på Petra och Ellinor och deras tankar kring löpning. Desutom ska vi äta Lindas goda mat på Lindas mat. En superkväll!

 

 

Maria

Läs hela inlägget »