2011 > 12

Japp! En säker sak för att komma i form under det nya året är att avsluta det gamla med någons sorts motion. Vad ska du göra nyårsafton innan du skålar för det nya året?

 

Jag tänkte jag skulle skriva lite om varför det är så bra att ta sig tid för motion på nyårsafton, men så läste jag på Petra Månströms blogg om MarathonMia och hennes blogg - plötsligt kände jag mig överflödig.

 

Läs denna blogg Prutta dig snygg. Och frisk.Här finns humor och pepp.

 

Gott slut och Gott Nytt År

 

Maria

 

 

Läs hela inlägget »

Julpokalen 2011

 

Lag 1.

 

I - 92:a kvinna

L - 93:a  man

C-94:a man

En deltagare förhindrad pga av arbete

 

Lag 2.

 

T- 62:a

M- 63:a

 

För kännedom fanns sjukdom i både lag 1 & lag 2.

L ont i halsen, in i det sista tveksam till start , M en veckas sjukdom gjorde att hon inte kände sig kapabel till mer än promenad. C sprang fel med 100m.

 

Klockan 10: 45 gick starten. Ensta 5km terräng.  Deltagarna startade med 3min mellanrum.

Startordning:

 

T

L

C

I

M

 

Resultat:

 

T: 24.25

L: 22:02

C: 24:33

I: 30:17

M: 32:20 inkl paus för besök i skogen 46 sek.

 

Vinnare: Lag 1. Bästa snittid.

 

Notera att T fick spö av L - trots förkylningskänsla. ( Inte bra att starta med den känslan, men vid OS, VM och julpokalen går man till start, trots feber etc.)

 

God Jul!

 

 

Maria

Läs hela inlägget »

Jag önskar alla mina klienter och alla andra en riktigt GOD JUL!

 

Hinner du inte ut i friska luften kan du kanske inspireras av detta klipp. Det behövs inte så mycket utrymme - det behövs tid och lust att träna.

 

Träning i köket

 

Maria

Läs hela inlägget »

Det finns ingen tid som är rätt tid för att bli förkyld. Det finns heller ingen annan än den som är förkyld som vet hur surt det är eller vad det man missar kostar.När man själv är frisk så så klappar man varsamt de som är sjuka och säger något i stil med att nu ska du vila så blir du snart frisk. Och man vilar. Och man sover. Och man dricker the. Och man jobbar med att inte stressa upp sig. Och man vilar mer. Och man tar till med huskurer. Och man sover.

 

Det kunde kanske tyckas att det är förmätet att likställa sig med Charlotte Kalla som jag nu gör. Men jag gör det ändå. Det känns liksom bättre att ligga matt samtidigt som Charlotte Kalla än att ligga matt helt själv. För alla som jag känner har redan haft den här förkylningen. Det är jag och delar av skidlandslaget som prickat fel.

 

 

För mig är det inte Tour de ski som ligger pyrt till. För mig är det min egen träning jobbtimmar som PT samt familjens årliga julpokal ( fysisk tävling julafton klockan 10.00) som i nyss nämd följd har fallit bort eller kanske ska falla bort.

 

 

Dagens ogilla är därför virus i allmänhet och virusar som drabbat mig och Charlotte Kalla i synnerhet.

 

Maria

Läs hela inlägget »

På en timme gick jag från som-vanligt till febrig och vinterkräksjuke-svag. Jag har inte tid! Jag måste jobba! Jag kan inte vara sjuk!

 

Men kroppen lyssnar inte. Det finns inget att göra. Kapitulera. Avboka klienter. Stappla mot sängen och sedan ilsket tänka på allt som nu stannar upp....

 

Mellan perioder av dvala då alvedonens kraft ger sig till känna tänker jag på immunförsvaret och vad mitt system signalerar till mig.

 

Har jag stressat? Har jag sovit för lite? Har jag ätit slarvigt? Har jag fått för lite frisk luft? Har jag motionerat för lite? Har jag träffat många som varit sjuka?

 

Vad nu svaret än är så tror jag inte jag är ensam om att tycka att jag inte har tid med att vara sjuk och därmed slår den den allt annat än i denna stund behövliga stressen på. Det kommer inte att påskynda tillfrisknandet.

 

Jag borde istället lite snällt säga till mig själv att om jag lyssnar på kroppen och tar det lika lugnt som kroppen ber mig så borde jag vara på benen ganska snart.

Lite perspektiv. Lite fötterna på jorden. Lite positiv.

 

Så det gör jag.

 

Jag är snart tillbaka!

 

Maria

 

 

 

Läs hela inlägget »

Jag talade med en klient som börjat träna. Hon har ett mål med sin träning. Hon vill verkligen införliva daglig träniing i sitt liv. Det är kanske inte alltid är så enkelt som det låter att börja träna. Vi befinner oss alla i olika sammanhang. Det är vår familj, våra vänner och kollegor på arbetsplatsen. De som befinner sig i dessa sammahang kan på olika sätt visa sig motarbeta dig i din strävan för att nå ditt mål. Det kan ske medvetet eller omedvetet.

 

Vad ska man då göra? Man kan ju inte byta liv för att man vill ändra livsstil?

Familjen tycker jag att man ska ta ett seriöst samtal med - berätta hur man tänker och vad det faktiskt betyder för en själv och hur det eventuellt kan påverka alla andra i familjen.

Kanske blir fler i familjen sugna på att hänga på om de bara känner sig inbjudna.

 

Dina vänner har allt att vinna på att du mår bra. De som inte riktigt kan glädjas med dig och din nya livsstil kanske du inte ska träffa så ofta - eller inte alls.

 

Kollegorna som tycker att du blvit så "förändrad" "fanatisk" "tråkig" ska du även om det kan vara lite jobbigt i början, bara vänligt ignorera.

 

Förändring kan vara jobbigt för andra även om förändringen är din och även om det för dig är det bästa du du gjort. Men med tiden brukar de flesta acceptera att man inte är som förr och dessutom brukar då de flesta tillstå att den förändring man gjort blivit till det bättre för en själv.

 

Maria

 

Läs hela inlägget »

Jag har förmånen att träna några kvinnor som är 70+. Det är ofta fantastiskt väder ute när vi ger oss ut för 60 min träning. Idag begav vi oss till spåret runt Rönningsjön i Täby.

 

Vi kör träning med mål att öka konditionen, förbättra balansen, bli starkare och rörligare. Dessa kvinnor ger mig sådan energi därför att de mellan övningarna pratar om livet och dess skiftningar. Det är dessutom extra roligt att följa deras glädje över sina framsteg därför att de verkligen delar med sig av hur de praktiskt i sin vardag har nytta av den träning de gör tillsammans med mig.

 

Det är aldrig för sent för att börja träna!

 

 

Maria

Läs hela inlägget »

Det är inte ovanligt att man tar tag i sin träning för att man inser att man väger mer än vad man vill eller mer än vad man vet är hälsosamt. Men det heller inte ovanligt att man glömmer bort att för att gå ned i vikt så behöver man oftast också ta sig en titt på den övriga livsstilen.

 

Vad äter jag egentligen?

Hur stressad är jag?

Hur tar jag hand mig?

 

Mat är livsviktigt. Mat är gott. Måltiden är ett socialt kitt.

 

Men det finns en hel del som vi äter" bara slinker ned". Att identifiera det som "bara slinker ned" är en bra början. Om du identifierar det som "bara slinker ned" kan du ta ett medvetet beslut om du tycker det är värt att det slinker ned eller om du vill avstå för att minska ditt totala energiintag.

 

Jag fastnade för några citat under min utbildning till personlig tränare;

 

"De som vill minska i vikt har oftast stenkoll på hur de egentligen ska äta för att minska i vikt"

 

" Det är helt enkelt matematik - förbränner du inte  de kalorier som äter i överskott till de kalorier du behöver per dag då går du långsamt upp i vikt"

 

För att förbränna energi måste du anstränga dig fysiskt. Därmed bör du fundera på hur mycket tid du lägger ned på fysiskt arbete/träning. En annan parameter är ansträningen på din träning.

 

Det är inte alla förunnat att rent faktiskt och praktiskt klara av att träna i den omfattning som man vill och/eller borde i relation till vad man äter per dag. Därför tänker många också på kosten - hur mycket äter jag per dag?

 

Mitt tips till er är att alltså att ta en titt på "vad som slinker ned". I dessa tider - julen - slinker en hel del ned. Visst ska man "unna" sig men frågan är hur mycket ska man "unna" sig?

 

Hur mycket glögg är det värt att dricka?

Hur många pepparkakor är det värt att äta?

Hur mycket äter jag innan jag går på julbord?

Hur många clementiner äter jag?

Hur mycket julgodis äter jag under en dag?

 

Identifiera vad som lätt "slinker ned" och fråga dig om du verkligen tycker att det är värt att äta detta. Ta ett medvetet beslut.

 

Tänk på att i slutändan så handlar det om plus och minus. För att gå ner i vikt så handlar det väldigt mycket om kosten men glöm inte träningen med mig där vi bygger muskelmassa som ökar förbränningen.

 

 

Maria

 

Läs hela inlägget »

Idag vill jag bara lite stolt säga att jag är så glad för alla nya klienter. Jag älskar mitt jobb och blir så taggad av att möta er klienter,

 

 

Nu måste jag ila vidare.

 

Vi ses :)

 

 

Maria

Läs hela inlägget »

Du kanske blivit förkyld igen. Du kanske känner av den där kroppsdelen så mycket att du inte kan träna som du vill. Dina kollegor och folk där hemma suckar - någon kostar på sig en skadeglad kommentar. Du misströstar själv.

 

Det är då du ska påminna dig om att du inte är "sjuk" utan skadad. Sedan ska du påminna dig om alla historier om skador som du fått dig till livs via sportprogram. Då får du styrka. Du inser att du inte ska skämmas eller gräva ned dig eller tro att du satt din sista potatis.

 

Du ska istället fokusera på bli återställd.Du ska fokusera på vad du kan göra, vad du vill göra och sedan hur du ska ta dig dig dit.

 

Vips ser det ljusare ut och du kan ignorera dem som tar energi från dig.

 

Just nu har jag fyra klienter som är skadade. Dessa klienter vill jag med denna blogg hylla för de just nu fokuserar på att bli återställda.

 

Maria

Läs hela inlägget »