2012 > 02

Vill man må bra och leva så bra som man kan så är det viktigt att motionera, att träna sin kropp. Men det räcker faktiskt inte. Du ska också tänka på vad du äter och vilken livstil du har.

 

Ibland när man får höra allt detta så slår man till dövörat för det känns "bara för mycket" men om man istället tänker att man ska göra det man kan så känns det inte tvingande jobbigt.

 

Jag brukar tjata på mina klienter att välja bra mat. Bra mat för mig är så ekologist och närproducerat som möjligt. Bra mat är är så lite halvfabrikat som möjligt. Bra mat är mat som ger rätt mängd energi för det liv som man lever.

 

Naturskyddsföreningen har en bra lista på tio sätt att undvika kemikalier som jag tycker man försöka hålla sig till.

 

Läs mera här

 

"Det är omöjligt att skydda sig mot alla skadliga kemikalier. Men det går att undvika flera av dem. Vi har samlat tio tips för dig som vill göra en enkel snabbstart. Du gör en miljöinsats, samtidigt som du minskar risken för cocktaileffekter - det vill säga när flera kemikalier tillsammans får en obehaglig hälsoeffekt."

 

Njut av vårkänslan!

 

Maria

Läs hela inlägget »

Under helgen har jag gått en utbildning i massage. Det fina med kursen var dessutom att man själv fick massage. Därmed kan jag säga det man alltid säger efter man fått massage; " Jag borde unna mig massage OFTA"

 

Egentligen, handen på hjärtat, man är dumsnål mot sig själv. Det är ju så klart att man skulle må ännu bättre om man la tid och pengar på att få massage regelbundet.

 

Mitt löfte till mig sjäv är nu att boka in mig på 1h klassisk massage i månaden.

 

Vill du ha massage? Boka in 1h med mig - jag tar med mig massagebordet hem till dig. Inte så krångligt eller hur?

 

Maria

Läs hela inlägget »

Veckan har varit intensiv som bara den! Klienter, egen träning, en kurs för att bli diplomerad massör + hela det andra vardagliga vanliga livet som pågår.

 

Jag ska börja med det som jag utlovade - om man är singel och vill ändra på det. Om man vill träffa någon som delar ens värderingar vad det gäller träning,motion - en hälsosam livsstil. Vad gör man då?

 

Finns såklart alla de vanliga vägarna. Men så finns det stigar som är lite oprövade och kanske lite annorlunda. Man kan anmäla sig till en löparklubb, man kan åka på träningsresa men man kan också pröva hitta sin date via nätet.

 

Jag fick ett tips om en site som heter SPORTDATE. Ok hur kan man då veta om denna site håller måttet? Gå med vet jag! Jag mailade och frågade - sedan talade jag med dem i telefon och mitt intryck är att detta nog känns som ett bra alternativ för dig som är singel!

 

" Medelåldern ligger mellan 30-50 år med tonvikt emot mitten av detta intervall. Men blandningen är mycket bra på sajten då många åldersgrupper idag är både fysiskt aktiva och sökande efter både träningskompisar och aktiva relationer."

 

Våga nu prova testa - dessutom tror jag att ju fler som går med - ju fler blir det i varje ålder.

 

Nu ska jag ta det lugnt - imorgon klockan 0900 drar kursen igång igen. Vi ska lära oss behandla sk löparknä. Spännade!

 

Ha en trevlig helg! Lycka till alla ni som åker till Sälen för att åka Öppet Spår eller Tjejvasan!

 

Maria

Läs hela inlägget »

Dagen började i moll. Men fick sedan en avslutning som var magisk! Mötte upp en av mina fina klienter. Solen, spåren, dessa eldsjälar som sliter med spåren på Täby Konstsnöspår Jarlabanke/Täby kyrkby.

 

Vi körde 4,2 km teknik och sedan 4,2 km "lopp". Min klient var riktigt duktig och det var en klar skillnad på denna gång och den förra.

 

Om det är något jag önskar alla är det en sådan här dag i spåret!

 

Helgens väder kanske inte är lika bra, men ta dig gärna till Jarlabanke en annan dag. Dessutom, har du tid imorgon - åk dit och heja fram alla duktiga skidåkerskor som äker tjejskidan!

 

En lite konstig bild på oss två - men det beror på att solen sken rakt i ögonen och det var inte helt lätt att fatta om det bild eller inte, håll till godo kära S. :)

 

Allt gott,

 

Maria

Läs hela inlägget »

Sänder en kort hälsning till er som inte kan träna idag! Gör istället något annat som du vill göra men oftast inte har tid med.

 

Maria

Läs hela inlägget »

Nu är det inte jag som är skadad/sjuk/förkyld - utan mer än en av mina klienter. Jag ägnar därför denna text till de av mina klienter som inte ligger på topp.

 

 

Jag tror att det som gör oss sk ofta förkylda/sjuka har en hel del med stress att göra - men jag vet också att det INTE är något man vill ta till sig. " jag är inte stressad" är det vanligaste svaret på frågan; Är du stressad....istället hittar man förklaringar som ligger utanför det man själv kan påverka. Innan du går vidare i texten ned  - kolla in denna länk

 


Sanningen

"är att det inte är vädret i huvudsak som gör att vi är mer förkylda under vinterhalvåret. Den största anledningen till att vi är förkylda oftare är att vi vistas mer inomhus under vinterhalvåret och när vi är inomhus har vi mer kontakt med andra människor. Detta gör att virus sprids mycket lättare. Många tror att förkylningsviruset i huvudsak är luftburet, men det verkar vara fler som blir förkylda av att man tar på någon yta där förkylningsviruset sitter för att sedan peta sig i ögat eller näsan.

 

Det är alltså helt omöjligt att bli förkyld av kyla som enskild faktor. En förkylning kräver ett virus. Immunförsvaret hjälper inte mot virus, kommer du i kontakt med ett förkylningsvirus smittas du, även med ett friskt immunförsvar. 90% av alla människor blir förkylda om de får ett förkylningsvirus droppat i näsan

 

Det finns inga kända metoder för att skydda sig helt mot infektion, förutom förvärvad immunitet. Detta får du genom vaccination eller tillfrisknande från en virusinfektion. Dock finns över 600 kända virus som kan ge infektion och flertalet av dessa muterar, alltså är det svårt att uppnå fullständig immunitet. Rent virologiskt är det osannolikt att det skulle ha något med kyla att göra men det är möjligt att det finns vissa anatomiska och fysiologiska förklaringar. Detta är fortfarande omdiskuterat."

 

 

Så nu ber jag er kära klienter - stressa INTE för att ni inte kan träna, för att ni inte kan gå till jobbet - för att ni inte kan....

 

Utan våga vila! Aktiv vila!

 

Dessutom, le - hyr en galet rolig film eller be någon kittla er!

 

Vi ses snart!

 

Maria

Läs hela inlägget »

Helgens skidturer ligger kvar i minnet. Vädret var underbart.

 

Men alla har inte möjlighet att åka skidor. Då kan man istället ta sig ut på promenad eller varför inte löpning. Men det viktigaste av allt är kanske att komma ut och få frisk luft och fylla på förråden av D-vitamin. Kroppen kan tillverka D-vitamin själv i huden av solljus. Förvisso är det bara ansiktet som blir exponerat - men bättre än ingenting. Nu räcker kanske inte dagens sol så bra är att tänka på välja en kost som ger ett tillskott. Livsmedel som innehåller D-vitamin är fiskleverolja, sardiner, sill, lax och tonfisk samt olika mjölkprodukte

 

Just D-vitamin behövs för skelettbildningen och för kalkbalans i både tänder och skelett, detta för att förhindra benskörhet. Det betyder också mycket för immunförsvaret, motverkar muskelsvaghet, hjärt- och kärlsjukdomar, reumatism och depression.

 

Men, oavsett detta, hoppas jag att du kommer dig ut och med minnet kan fotografera av hur vackert det är ute. Jag vet inte hur du fungerar, men jag blir lättare i steget när jag varit ute och sett hur vacker vintervit vintern är.

 

Maria

 

 

 

 

Läs hela inlägget »

Ibland händer det. Man är hungrig. Man är i stress. Man är inte tänkande. Man är en vanlig människa. Det är då en gör det. Går på impuls. Triggar på gamla minnen. Går emot bättre vetande.

 

I mitt fall handlade det om att i språng, på väg mot ngt som jag visste mig vara försenad till, utan att reflektera köpa en hamburgare på ett ställe som förtjänstfullt tillhandahåller sk hamburgare.

 

Jag erkänner. Det smakade så gott som det gör. Jag erkänner jag åt den på språng i kylan utan att egentligen veta hur den smakade.

 

Jag har egentligen inte eller jag har aldrig dåligt samvete för de gånger jag äter något som jag vet inte är så nyttigt.

 

UTOM när jag köpt en sådan där hamburgare. Då får jag dåligt samvete. Inte för att jag har dåligt samvete utan för att jag faktiskt inte mår bra efter att ha ätit en sådan hamburgare - hur god den än var. Jag får dåligt samvete si-så-där 20h senare. Då jag upplever mig kemiskt förgiftad.

 

Jag vill med detta inlägg säga att om Du ibland äter ngt som du mår dåligt av, fundera då varför du mår dåligt. Kanske är det inte alltid bara insikten om att du felat utan kanske är det för att du inser att du trots att du vet, ätit någor som gör att du mår fysiskt dåligt.

 

Jag vill med detta inlägg säga att om du måste äta något i hast - försök alltid välja det bästa av det sämsta utfrån att du säkert vill må bra inte bara i studen utan också senare.

 

Maria

Läs hela inlägget »
Galakväll 2012 Galakväll 2012

 

En helt vanlig måndag var det inte. Efter dagens klienter stressade jag in till Grand Hotell för att mingla på tidningen M-Magasins Gala. Riktigt roligt att vara där även om jag inte riktigt kvalar in förrän nästa år. Knökfullt med kvinnor och rolig som vanligt var Pia Johansson som var kvällens konferencier, hon huserar i vanliga fall på Stockholms Stadsteater 

 

Amelia Adamo har gjort många kvinnor glada och stolta över att vara 50+ denna kväll.

Mer kan sägas om denna kväll men det överlåter jag till Tidningen M-Magasin.

 

 

Nu ska jag sova!

 

Maria

Läs hela inlägget »

Om det är något du ska unna dig så är det ett par ok längdskidor, ett par stavar med bra remmar som kan spännas åt. Jag ser så många kvinns i spåren som kämpar sig fram på tröga skidor som är mer gjorda för tur på fjället än ett pass i spåret.

 

Idag stämde jag träff med en av mina klienter på Täby Konstsnöspår där jag gick igenom de tre "växlarna" .

 

KUL!

 

Summan av det blev just det att hon insåg att hon ville köpa nya skidor.

 

Nu lite varm choklad och sedan lite styrketräning. Idag slapp man ju skotta snö :)

 

 

Maria

Läs hela inlägget »

En kort status från Viggbyholms stationskafé - då bredbandet hemma inte mår så bra.  jag har noterat att jag är barnsligt förtjust över att det verkligen är vinter ute. Trots min köldastma ler jag för mig själv när jag tar mig fram i den knarrande snön. Dessutom har ju solen tittat fram och det spelar ingen roll att termometern visar -15.6 när man lite slött och trött vaknar upp på lördag morgon.

 

Fredagen blev det skidor med klient på Rönningesjön. En liten lektion i alla växlarna man kan dra när man åker längdskidåkning, Faktum är att jag efter det passet kände mig mer än sugen på ännu ett vasalopp .....men det får bli nästa år.

 

 

Nu ska jag ila vidare. Passa på att njuta av det underbara vädret.

 

 

Maria

Läs hela inlägget »

Om man vill gå ned eller upp i vikt så är motion/träning ett viktigt verktyg.

Att dessutom titta över sitt matbeteend är viktigt om du vill nå förändring.

 

Eftersom det ibland kan vara lite trixigt att följa sin plan kan man ju fråga sig vilka verktyg man kan ta till. Några tips;

 

1. Boka in regelbunden träning med PT

2. Konsultera en dietist om ditt matbeteende är extremt

3. Hitta likasinnade

4. Våga andvänd dig av appar - kanske hittar du den app som ger dig pepp.

 

Oavsett om du har Iphone eller Android så finns det lite roliga appar som givetvis inte gör jobbet men som kan peppa dig.

 

Här är en app som jag fick tips om - den är inte appen som vetenskapligt loggar dina löprundor, andra pass eller dina måltider, men den ger en enkel kom-i-håg till dig själv.

Men som sagt, det finns fler där ute. Pröva dig fram.

 

Nu ska träffa min PT och träna själv.

 

Vi ses!

 

Maria

 

 

 

 

Läs hela inlägget »