2012 > 08

Idag regnar det. Inget nytt med det. Just därför längtar jag nu efter kyla och gärna snö. Det inga större problem att träna ute när det är kallt eller när det snöar. Undantag: mycket kallt och blötsnö. Jag vill byta träningsgarderob. Jag vill känna broddarna greppa isen (Icebug) Jag vill känna doften av torr kall snö.

 

Det är med regn så att om man ska träna ute, löpträna eller springa ett lopp - då får man kapitulera och gilla läget;  man blir blöt. Problemet med att bli blöt är att man lättare blir nedkyld. Det går att springa även om det är så - men det är inte lika kul.

 

Om det är kallt, om det är snö, om det är halt - finns bra material för det - man kan ju dessutom åka skidor....

 

 

Imorgon är det tjejmilen - jag har 5 ( fem! ) klienter som går till start. Tre av dem för första gången och två med målet springa snabbare än förra året. Lycka till säger jag till er alla :)

 

BLÅSAN!

 

Jag har fått 8 mail om problem med blåsan efter mitt inlägg om Nocturi - och det var flera i det mailet som tyckte att mitt problem inte alls var lika stort som deras problem med inkontinens. Hur jobbigt det är att när man anstränger sig under träning eller tävling veta att man kanske kissar på sig.

 

Jag håller med. Det problemet är tyngre. Inkontinens - vad kan man göra? Kniiiiipövningar

eller operation om det inte funkar! En av dem som mailade sa att hon fick tips av en annan löpare på en tävling att operera sig istället för att skämmas över att knipövningarna inte funkade på henne!

 

 

Maria

 

 

 

Läs hela inlägget »

Alla mornar jag kliver upp är kroppen inte på topp. Men även dessa dagar ska jag prestera. Som PT och i min egen träning.

 

Jag är ibland galet irriterad på att min nattsömn det senaste åren blivit en visa som jag inte vill nynna. Jag vaknar i snitt fyra gånger varje natt för att jag måste gå på toaletten. Jag har provat alla huskurer som mig givits samt läst broschyren nattkissare.

Dessutom talat med min husläkare. Utan att problemet blivit löst.

 

Min äldsta son sa när han fann broschyren att den skulle till  pappersinsamlingen därför att;

"Vi ska väll inte profilera familjen som nattkissare genom att ha den framme!" Kanske har han rätt i det, att man inte ska bli sitt symtom  - men jag tänker att det är rätt trist att vara ensam i sin problematik så jag skriver om det här.

 

Det finns ett musikaliskt klingande namn på problemet. "Nocturi är att tvingas gå upp för att kissa en eller flera gånger under natten. Nocturi är vanligt och förekommer ungefär lika ofta bland kvinnor som bland män. Över 15 % av män i åldern 40-49 år går upp två eller flera gånger per natt."

 

En dag som denna var det därför tacksamt att inför klient nummer två stanna upp vid en mur med en kopp kaffe och bara njuta av utsikten.

 

Maria

Läs hela inlägget »

Nu är verkligheten här! Slut på semester. Slut på den där loja stilen som finns kvar då andra har semester fast man själv börjat jobba. Nu är det stressa iväg, hinna med och vara på topp.

 

Vad är då viktigast?

 

1. Din hälsa!

2. Vad du äter och dricker - det påverkar din hälsa. Tänk ekologiskt - välj ekologiskt!

3. Din sömn - kroppen behöver vila - det påverkar din hälsa.

4. Motion - kroppen måste hållas igång för att du ska behålla eller förbättra din fysik - det påverkar din hälsa.

 

 

Bara 4 punkter. Underbart! Ganska lätt!

Det fixar du! Börja nu!

Strular det? Kontakta mig!

 

Maria

Läs hela inlägget »

Som många vet har jag en attans skada i min Hamstring. Den gör sig påmind när jag inte vill, när jag inte har tid och annars också. Dumt. Hela semestern var planlagd som en pånyttfödelse inom löpningen. Jag hade gjort rehab, fått massage, vilat....nu skulle jag utan stress få springa igen. Men så blev det inte. Trots värmen i Spanien så gick det inte - efter 10 min kom smärtan.

 

Lade planerna på hyllan. Slutade snusa. Blev ett monster sa min man - inte så bra. Nåja. semstrar tar slut och väl hemma igen träffade jag min PT. Han sa; jag tror jag vet vad felet är, Du springer för fort. Du måste ta ned farten. Börja från början - bli en nybörjare - som om du aldrig sprungit.

 

 

Först 30 min cyckel - tufft tempo. När jag klev av cykeln kände jag av hela vänstra benet, men vänster hamstring gjorde inte ont utan kändes bara trött, därmed konstaterade jag att uppvärmd och varm i muskeln det var jag. Upp på löpbandet. 4 min x 4 min var målet. Men denna gång skulle jag springa LÅNGSAMT - gå raskt - sedan öka farten på bandet och just DÄR när fötterna ville springa DÄR skulle jag stanna - och jag sprang. Jag sprang inte fort - men jag sprang och det gjorde INTE ONT.

 

Under löpningen började jag inte helt osökt tänka på Slow Food

Sedan kom tanken om det kunde vara så att jag höll på att mynta något nytt - Slow Running - hem googla och där fanns bloggarna om Slow Running - läs dem båda - här kommer nummer två.

 

Nu ska jag sova!

 

Simma lugnt. Spring lugnt.

 

Maria

Läs hela inlägget »

6 augusti 2012

 

Vad kul med sensommar. Vad kul med jobb igen. Vad kul att sätta upp nya mål och fortsätta vägen mot tidigare satta mål. Jag gillar hösten. Fylld av tid och tid för allt.

 

Snart ska jag berätta mer om vad som händer i höst. Men som en liten vink ta en titt på Selma spa i Värmland.

 

Maria

 

Läs hela inlägget »