2012 > 09

Modiga killar. Modiga killar.

Ibland händer det som man gärna vill berätta på en gång - men så säger någon att man ska låta det sjunka in - för att man säkert ska veta att det är något av relevans. Det hade relevans då och har fortfarande - så nu berättar jag.

 

Jag var ute för att träna själv. Jag har min dumma hamspring som jag kör rehabab på. Tråkig men nyttig träning.

 

Jag tränade intervaller. Jag befann mig i ett spårområde som heter Ensta. Först joggade jag ca 1,5 km därpå stannade jag och körde Tabataintervaller. Jag höll som bäst på när det dök upp två väldigt unga löpare som frågade mig;

- Är detta 5km spåret.

Jag tittade dem och noterade trots min ringa vila av 10 sek att de såg unga ut.

Så svarade jag säkert lite vuxet frånvarande om de var säkra på om de skulle springa 5km och undrade vem som sagt att att de skulle springa 5km.

- Tränaren.

_  Ja, detta är rätt väg.

 

De sprang vidare och jag fortsatte mina Tabata - något störd. Men i-alla-fall.

Så jag sprang, stannade,sprang stannade osv ett tag medan poletten föll ned,

 

Det såg inte rätt ut. Två mycket unga löpare. Ingen tränare som kom efter. Inga andra barn som kom efter.

 

Ok. Jag måste springa ifatt dem. Kolla att de inte väljer fel väg och hinner in på 10 km slingan. Det blir mörkt snart.

 

Jag hann ifatt dem. Jag pratade. De lyssnade En av dem var säker på sin sak, De skulle springa 5 km. Den andre såg lite tveksam ut. Ok. Jag sa; då springer jag vidare?!

Det var då jag såg tveksamhet och en liten darr på läppen på den andre av dem.

- Vill ni att jag springer med er en bit.

Båda svarade raskt;

- Ja!

 

Så hände det sig att jag istället för att köra Tabatainterevaller lotsade två djärva mycket unga killar runt resten av 5km.

 

Det visade sig att det fanns ingen tränare. Det visade sig att den ene av dem tröttnat på 2,5 km spåret och ville pröva 5 km. Det visade sig att mamma inte visste något om denna idé. Det visade sig att mamman blev väldigt glad när vi dök upp.

 

Så - om dessa två får för sig att springa 5 km för att "det är härligt att springa" vad hindrar då alla vuxna att göra det.

 

Spring 5 km - lätt som en plätt!

 

* Jag frågade mamman om jag fick fota dem.

 

Maria

 

Läs hela inlägget »
Duktiga C Duktiga C

Härom kvällen skulle en av mina klienter köra ett av sina sista träningspass inför Lindingöloppet. Det var lite småruggit och höstigt när vi möttes på hennes garageuppfart. Hon berättade för mig att hon inte riktigt fått till all planerad träning sedan vi sist sågs - hon hade varit "smårisig" lite halsen, lite feber, lite småsjuk.

 

Därför kände hon sig lite extra otaggad att köra ett pass med mig - delvis för att det brukar vara ganska jobbigt att träna med mig :) delvis för att hon kände att hon förmodligen inte skulle kunna prestera en enligt sig själv kvalitativ träning.

 

Med det i minnet ändrade jag lite på passet som jag planerat och sedan satte vi igång. Intervaller. Den första intervallen gick lite segt. Det kändes tungt med benen och tungt med flåset. Men vart efter intervallerna blev avverkade blev hon piggare och fick mer självförtroende, Den sista intervallen blev - den snabbaste :)

 

När mina klienter ska vara med i en tävling tycker jag det är kul att vara på plats - om klienten själv vill det. Så hade jag tänkt göra även denna gång. Men oturligt nog så är det Berlin marathon samtidigt som Lidingöloppet. Därför vill jag tillägna denna blogg duktiga C - du vet vem du är!

 

Som ni vet har jag varit i på Selma Spa med M-magasin. Under den helgen så var det små aktiviteter som inte blev gjorda hemma. Därför gick jag just nu en runda här hemma och vattnade blommor och gjorde lite småplock. I skålen på köksbänken där jag har mina underbara ekologiska citroner såg jag så bland alla de gula citronerna en citron som var översållad med mögel. Denna tog jag bort. det var då det slog mig att jag blev glad för att det ju ett tecken på att den inte är rakt-igenom-besprutad.

 

Små krämpor. Talade med min barndomsvän sjukgymnasten denna morgon. Vi brukar ohämmat ägna tid åt att berätta för varandra om hur mycket eller hur litet vi hunnit träna och var vi har ont och hur märkligt bättre man ändå mår när man tränat trots det där onda.

 

Heja heja alla ni som får till träningen. Heja heja alla ni som ska springa någon tävling i helgen. Heja heja du som tagit dina första stapplande steg till en ny hälsosammare livsstil.

 

Maria

Läs hela inlägget »
De som gjorde testet! De som gjorde testet!

Rätt trött efter för lite sömn satte jag mig på bussen upp mot Sunne i fredags. Men energin från de kvinnor som köpt denna resa fick snart mig pigg. Jag var en del av programmet som tidningen M-magasin bjöd sina läsare på.

 

Vi körde igång redan fredag med Walk&Run i höstfrisk skog. Tabata intervaller.

Tabata fungerar för alla tycker jag och faktum är att det verkar gillas av alla mina klienter. Som en klient sa till mig; "det är uthärdligt trots att det är jobbigt och det är inte långtråkigt"

 

Sedan gick helgen i ett flygande fläng med avslutande styrke och konditionstest på söndag innan bussen vände åter mot Stockholm.

 

Jag tror alla kände sig rätt nöjda efter en helg med träning i alla former på Selma Spa, besök på Mårbacka, möte med Helene Tursten  vinst av ICEBUG skor, underbar duschcreme från Rituals , BH från Röhnisch och möte med Amelia Adamo

 

Här kommer några utlovade länkar till er som var med.

 

Cooper test

Livslånga skador av bantningskur

Kropp&Själ P1

Matkalkyl

 


Lycka till med fortsättningen!

 

1.Glöm inte bort att du vill komma igång med träningen.

2. Hellre 20-30 min ofta än en dag då och då.

3. Njut av att springa om du kan det.

4. Se på träningen med lite humor - våga ha roligt när du tränar.

5. Ät Ekologiskt så långt det fungerar för dig.

6. Våga prova ekologiskt vin.

7. Baka en kaka på rakt igenom ekologiska produkter.

8. Sätt upp ett mål för din träning.

9. Skilj på motion och träning.

10. Var stolt över dig!

 

 

Maria

Läs hela inlägget »

Denna helg var vädret vackert där jag befann mig. Eftersom jag fortfarande har en muskel som inte gör som jag vill ( hamstring ) har jag svårt för att att få till den löpning som jag vill. Men raska promenader funkar och om jag lägger till stopp där jag gör armhävningar,situps,plankan,knäböj och utfallssteg så kan en sådan runda göra mig rätt så glad.

 

Denna helg besökte jag Sigtuna och la mitt pass i vacker miljö. Som pricken över i var alltså vädret nästan magiskt. Varmt utan att störa och nästan inte någon vind. Om jag bodde i Sigtuna så skulle jag nog inte köpa kort på gym utan faktiskt lägga all min träning ute. Nere vid vattnet fanns en mycket praktisk plats för funktionell träning. En stor träbelaggd avskild plats med bänkar där det fungerade väldigt bra att träna.

 

Bor man inte i Sigtuna ska man ge sig ut i sin närmiljö och hitta denna plats där man kan göra sin funktionella styrketräning. Det kan också vara en rätt visuellt tråkig plats men med ytor där du lätt kan lägga dig ned eller där det står bänkar,gråsuggor eller andra bra ting som du kan använda till din träning.

 

Oavsett vilken din plats är kommer du att märka att de dagar när solen tittar fram då bli det ännu bättre.

 

Med detta vill jag säga, ge dig ut och hitta ditt utegym!

 

Här är tips på en peppblogg för dig som inte känner dig på g alls.

 

Maria

Läs hela inlägget »

Om man ska veta hur man ligger till så måste man ju testa sig. Om man ska veta om man förbättrat sig måste man ju ha några värden att jämföra med. Alla borde regelbundet testa sin styrka,balans och kondition. Tycker jag.

 

Du kan själv göra dina tester eller be någon göra dem åt dig. Jag tycker personligen att det kan vara värt att göra sina tester med en PT därför att då kan du koncentera dig på att verkligen ge ditt yttersta i testet.

 

 

Idag testade jag min styrka i benen efter att ha slitit med tråkiga rehabövningar - det var därför roligt att se att styrka verkligen blivit bättre vilket förmodligen kommer att hjälpa mig i min träning för att kunna börja löpa så långt som jag gjorde innan skadan.

 

Maria

Läs hela inlägget »

Jag ser fram emot att åka till Värmland med M-Magasin och inspirera alla de kvinnor som valt att boka in sig på resan.

 

Under den här helgen kommer mycket att hända. Jag ska erbjuda de som vill att göra lite tester för att det är alltid lättare att träna om man vet vad som kan förbättras! Att göra en konditionstest eller en styrketest är inte läskigt eller svårt - inte heller ska man skämmas om man tycker att man inte ligger på topp! Det är faktiskt så att om man är otränad och får veta sina resultat så är det betydligt lättare att förbättra sina testvärden än om man ligger nära toppresultat.

 

Dessutom kommer Icebug att visa upp sina smarta skor som är ett måste när vintern och halkan kommer! Pesonligen tycker jag att alla borde äga ett par av deras skor - då kan man obehindrat springa eller promenera trots vintrigt väglag. Tänk vinterdäck och fotkomfort i samma tanke!

 

 

Maria

Läs hela inlägget »