2013 > 04

Godmorgon!

 

Igår kväll fick vi en aning om att varmare väder var på gång. Ett spektakulärt åskväder med ett dramatiskt regn gjorde oss förhoppningsfulla. Det är kyligt på natten ( jag ska inte klaga) lite kyligt på morgonen - men idag var solen het redan vid frukost.

 

Såhär ser träningen ut idag.

Förmiddagspass: 1h spinning ca 11.00

Eftermiddag: 1h Styrketräning ca 17.00

Mellan dessa pass är det solstol som gäller och en lunch vid havet.

 

Jag har nu två dagar kvar som 40+. Bäst att njuta! Dessutom känns huvudet så gott som normalt idag. Skönt!

 

Vad gör du idag?

 

Maria

Läs hela inlägget »

Jag ska spänna vidare på ämnet fylla år. Jag ska spänna vidare på ämnet hormoner. Jag ska samtidigt ta upp ämnet peri-menopause. Ett ord du kanske hört. Jag hade inte gjort det. Jag börjar tro att det inte är något man ska prata om. Men jag känner att just nu är det något jag vill prata om.

 

Läs detta.

"Innan man når klimakteriet är man i peri-klimakteriet Klimakteriet är den tid i en kvinnas liv då menstruationen helt upphör (menarche är när den startar) och beror på att halten av östrogen har sjunkit under åren innan. Perioden före klimakteriet, när hormonproduktionen minskar, benämns "peri-menopause" och börjar ofta långt innan kvinnan förväntar sig det, ibland så tidigt som vid 35-årsåldern. Ett vanligt tecken är att mensen blir oregelbunden. Blödningarna kan vara rikliga och komma med längre mellanrum än tidigare. Medelåldern för när menstruationen upphör är ca 51 år (men varierar normalt mellan 45-58)."

 

Det finns hel del symtom som man kan drabbas av under denna peri-tid.

Det som drabbat mig nu när östrogenet börjar svikta än mer är migrän.

Jag har aldrig haft det tidigare men nu under denna månad tre gånger och senast i fredags då jag var med om ett anfall som gjorde att jag trodde att jag skulle få ställa in min resa till Turkiet. Dessutom fick jag ställa in klientbesök hela fredagen.

 

Jag berör detta för att jag inser att det finns en hel del annat som har med min träning som kan relateras till detta.

Var du än är i denna cirkel som en dag sluts med klimakteriet så skulle jag vilja säga: våga prata om det - dela med dig av din erfarenhet - för jag tänker att det måste finnas en hel del huskurer som vi dela med oss av till varandra, som underlättar träning, vardag, fest eller sjukdom.

 

Nu ska jag återgå till min semester här i Turkiet. Idag körde jag 1h simning, 30 min bröst och 30 min crawl på förmiddag, sedan solbad och därefter 45 min styrketräning. Avslutade med 1h massage och sedad dusch och middag. En bättre 50 års present än denna vecka hade jag inte kunnat önska mig.

Maria

Läs hela inlägget »

Det här är ditt nya blogginlägg. Vi har lagt till denna text och bild som exempel på vad du kan göra. Nu är det bara för dig att skriva din egna text, lägga in bilder, video… ja, vad som helst. Du kan ändra allt och även ta bort det du inte vill ha.

 

För att redigera denna text, peka här och klicka på knappen ”Redigera text”. Bilden kan du ändra eller ta bort i ”Ändra bild”. För att dra in nya block klickar du först på knappen ”Skapa innehåll” och väljer sedan vad du vill ha.

Läs hela inlägget »

Det är faktiskt så att jag fyller 50 år nästa vecka. Det är onekligen så att det finns tid för reflektion.

 

Att kroppen förändras hela tiden förstår man ju. Celler byts ut och dör och kroppen åldras långsamt. Som kvinna går man igenom en hel del förändringar av hormoniell art. Dessa hormoner påverkar såklart kroppen. Hur kroppen påverkas är olika från kvinna till kvinna men det finns några grundläggade förändringar som vi gemensamt delar.

 

Just nu är jag påväg från preklimakteriet till klimakteriet. Det är inte utan en sorts sorg. Eftersom jag är intresserad av träning och hur träning påverkar kroppen undrar jag ju nu hur min egen träning påverkar mig när nu östrogenet börjar minska. Jag märker faktiskt en sorts muskeltrötthet som jag inte haft tidigare - undrar om fler gör det.

Jag märker att jag mår bäst av träning där jag jag verkligen konditionstränar mig trött. Det är som att kroppen vill flåsa och svettas....

 

Det är en ära för mig att träna alla mina klienter och följa deras utveckling. Extra intressant är det att träna de kvinnor som är äldre än mig - det ger mig en hel del kunskap som jag tycker att det är svårt att läsa sig till.

 

För att fira mina 50 år åker jag med min man en vecka till Turkiet. Därefter stannar jag där ytterligare en vecka för att vara tränare på M-Magasins hälsoresa.

 

Den 4 maj kommer jag hem igen. Tills dess kära klienter håll koll på eposten - där kommer en överraskning :)

 

Den 24 april tänker jag på er!

 

Maria

 

 

 

 

Läs hela inlägget »

Utan tiden på sin sida är det svårt att hinna - eller hur? Men visst är det också så att det handlar om prioriteringar? Vad är det man verkligen vill? Vad är det som styr vad man vill?

Hur ser din prioriteringshierarki ut?

 

Nån sa att den ser ut så här:

Livsmål, livstro, livsuppgift -  ser det ut så här: Må bra

Identitet - ser det ut så här: Jag är en fysisk aktiv människa

Värderingar - ser det ut så här: För att må bra måste jag träna

Resurser - ser det ut så här: Jag har tid och praktiska förutsättningar

Beteende - ser det ut så här: Jag väljer träning framför andra andra aktiviteter

Omgivning - ser det ut så här: Min familj och mitt jobb stöttar mig

 

Handen på hjärtat så får jag inte alla poäng här. Men det betyder ju inte att jag inte tränar för det :)

 

 

Maria

 

 

 

Läs hela inlägget »