2013 > 10

Utan min dos av akupunktur skulle jag bli uppgiven och galen på mitt vänstra ben, min hamstring. Sedan jag började få denna behandling så kan jag åter igen springa. Inte korta snabba distanser utan de längre lite långsamare. Det som min kropp inte gillar är promenader. Så märkligt kan det vara med diskbråck.

Idag har jag ännu en gång besökt min underbara sjukgymnast Margareta. Hon är grymt duktig och har rätta inställningen. Man ska lyssna på sin kropps signaler men inte förlamas av det som inte känns bra utan pröva sig fram till det som funkar.

Så nu ska jag ut på en tur i skogen. Men icke promenera!

Täby Centrum sjukgymnastik

Läs hela inlägget »

Ett fantastiskt väder! Kom inte med undanflykter. No if no but!

Ta en lång promenad. Spring. Jogga.

Både lördag och söndag.

Varför inte?

Maria

Läs hela inlägget »

Ikväll hade jag förmånen att lyssna på en föreläsning av Thomas Fogdö - Topprestationer kräver motstånd var rubriken.

Det var intressant att höra Thomas berätta om sin "resa" och om hur våra fördomar i mångt och mycket är det största hindret när vi vill nå ett mål eller skall förändra oss.

Dessa fördomar finns inom oss eller i vårt språk. Ett exempel är ordet Rullstolsbunden i jämförelse med Rullstolsburen.

Refokusering är ett ord att lägga på minnet ett påminna sig om - men först förstå betydelsen av ordet.

Refokusering, alltså att vid en incident eller ett misstag snabbt återta koncentrationen, lägga situationen bakom sig och gå in i sina uppgifter med total koncentration.

Godnatt denna underbara vårlika natt i oktober.

Maria

Läs hela inlägget »

1.Icebug - jag vet det går hyfsat bra med broddar - men när du använt Icebug då förstår du vad du missat. http://icebug.se/

2. En toppluva. Helt enkelt tidlös! http://www.runnersworld.se/artiklar/toppluvan-ar-tillbaka.htm

3. Vantar/hanskar. Jag är själv rätt varm om händerna så för mig behövs bara de där billiga onesize fingervantarna som säljs till billigt pris på många sportaffärer. Men där hittar du alla varianter. Ett tips är att använda dina längdskidåknings hanskar. De ger också bra grepp om du plötsligt får för dig att göra armhävnibgar på din löptur.

4. Underställ. Välj ett som andas och transporterar fukt. Jag har ofta mina sommriga löpartights under.

5. Bh. Som vanligt tjatar jag om bra stöd för bysten. Det är stor skillnad på upplevelsen av aktiviteten sommar som vinter.

6. Längdskidor. Genial sport. Bra träning. Våga dig på att köpa ett par skidor.

7. Besväras du av kylan och får eller har astma ska du köpa Airmax. http://www.airtrim.se/function.asp

Jag har prövat Lungplus http://www.lungplus.se/ men seriöst sett så är den rätt sunkig om man andas häftigare - man dregglar 😊 - för promenad ok.

8. Tänka lager på lager när man klär sig. Tänka att man kan småfrysa lite när man startar sin träning då man ju blir varm av aktivitet. På så sätt blir det inte för varmt.

9. Reflexväst eller reflexer när man är ute i mörker.

10. Minns att det är dubbelt så skönt efter ett träningspass ute när det är vinter - just för att det är skönt att komma in i värmen.

Läs hela inlägget »

Ibland kan det vara lätt att dra slutsatsen att träning är lösningen på det mesta. Lite slarvigt och i tiden kan man förenklat säga att det är så. Men kosten och vilan är lika viktiga parametrar.

När jag pratar om kost är det som jag trycker på mest frågan; vad du äter - hur är din mat producerad? Därefter kommer frågan; hur mycket eller hur lite äter du?

När jag pratar om vila så ställer jag frågan: vilar du för lite eller vilar du för mycket?

Vi är unika därför ger jag ogärna generella råd men det finns några tumregler;

1. Välj ekologiskt så långt du kan.

2. Välj bort halvfabrikat så långt du kan.

3. Välj bort socker.

4. Vill du öka i vikt eller minska i vikt är hur mycket eller hur lite du äter i relation till hur mycket energi du gör av med den magiska formeln.

5. Hur duktigt du än tränar så kan träning inte trolla bort det som "skräpmat" gör med kroppen på cellnivå.

6. 30 min pulshöjande aktivitet varje dag, oavsett ålder är en bra första målbild.

7. Träna inte när du är sjuk.

8. Jämför dig inte med andra. Låt dig inspireras av andra.

9. Sov de timmar som din kropp mår bra av. Inte för lite. Inte för mycket.

10. Se hälsa som en lvsstil och välj bort det som inte främjar en hälsosam livsstil och välj till det som främjar din hälsa.

Maria

Läs hela inlägget »

Att träna ute ger så mycket mer energi! Ta med din pilatesmatta ut - välj en plats som du tycker är vacker. Värm upp 15-20 min med stegrade intervaller. Därefter ned på mattan och var inte för krånglig utan välj fem övningar som du gör i cirkel. Se dig omkring om det finns en bänk eller sten eller ett träd eller en trappa som du kan använda.

Känn energin!

Maria

Läs hela inlägget »

Idag var det Hässelbyloppet. Underbart väder! Alla vi som älskar att springa men inte kunde delta tyckte att dagens väder var detsamma som ypperligt läge att göra sitt person bästa på distansen 10 km.

Det gjorde säkert flera av er som ställde upp idag, en av dem var en av mina klienter.

Trots att vi skrattade fick konstatera att dagens uppladdning var lite väl "hoppsifloppsi" så "krossade" C sina tidigare tider på 10 km.

Grattis C! Nu kör vi vidare mot 50 min och senare 42 min 😊

Maria

Läs hela inlägget »

Mina klienter vågar efter lite tid visa exakt hur de mår - både fysiskt och psykiskt. Det är bra för om träningen ska bli bra och om den ska ge utfall då måste man som tränare se kropp och själ som en enhet.

Idag tänker jag ännu en gång att det finns träningspass där "glimten i ögat muskeln" och "skratt muskeln" är i fokus för mig som tränare.

När jag efter 1h lyckats aktivera giö-muskeln och s-muskeln är det underbart att se hur mina klienter vandrar i väg med hållning och studs i benen.

Bilden från Vitabergsparken idag.

Maria

Läs hela inlägget »

Ibland är det så att kroppen säger ifrån. Inte på det där sköna sättet som ju också kan vara begränsande, dvs träningsvärk.

Om man blivit skadad eller är sjuk så att det begränsar dig från att träna eller motionera som du är van då vet du vad jag pratar om.

Jag är skeptisk till tabletter även om det ibland kan vara enda utvägen. Länge har jag också varit skeptisk till akupunktur - men nu är jag omvänd.

Mina diskbråck har vissa dagar gjort att jag nästan inte kan gå oå vänster fot.

Sedan i aug går jag en till två ggr i veckan och får akupunktur som gör att mina muskler slappnar av och därmed inte klämmer åt kring nerverna som är ansträngda.

En enorm skillnad. Det gör att jag nästan inte har smärta och att löpningen så sakta börjar ta sig. Givetvis tränar jag specifik rehab träning också.

Har du ont. Har du inte prövat akupunkur? Kanske är det värt att ge det en chans.

Maria

Läs hela inlägget »

Träning ute med klient. Härligt väder. Nu på väg in till Stockholm City för träning på gym - denna klient kör ute själv och passen m mig på gym. Ett gym jag kan rekomendera! W8 - http://www.w8club.se/

Maria

Läs hela inlägget »

För ibland vill man ju ha koll. Hur långt man sprang. Hur lång tid det tog att springa den sträckan man valt. Man kanske vill veta sin tid per km. Man kanske vill se om man blivit snabbare eller långsamare.

Hoppsi floppsi begreppet har min man myntat. Det är när jag bara knyter skorna och ger mig ut. Min man tävlar alltid och tränar alltid för ett specifikt mål. Tröttsamt tänker jag och ger mig ut på en tur som får bli som den blir.

Men ibland är det så för mig att det är denna Garmin som får mig att ta i lite extra eller springa lite längre än vad humöret säger.

Har du klocka? Har du en app? Är du hoppsi floppsi?

Maria

Läs hela inlägget »

Boken av ... Michael Mosley and Mimi Spencer. Den läser jag just nu. Alla får tycka som de vill men jag som läst en hel del böcker om kost skulle vilja påstå att den är nog rätt peppande. Saklig och informativ. Jag tror att den faller så många på läppen för att den berör överviktens konsekvenser inte bara utifrån perspektivet att man ska vara stark, snygg i sina kläder och det något diffusa begreppet hälsa/måbra. Den berör därför att den talar om cancer och demens. Konkret något som vi alla vill undvika. Något som vi alla vet är mycket jobbigt att drabbas av.

Läs den. Bilda dig din uppfattning.

Maria

Läs hela inlägget »