2013 > 11

Hej på er!

Här går allt i rasande fart. Idag ska vi vandra på den kinesiska muren men först lite taichi i parken. Tränar gör man innomhus. Luften ute är inte hälsosam!

Njut av att du obehindrat kan träna och motionera utmhus!

Maria

Läs hela inlägget »

Hur mycket ska jag äta?

Frågan är bekant men det är också svaret. Du ska äta varierat och så mycket som din kropp behöver för det som din kropp har som uppdrag att göra. Inte mer och inte mindre.

Vad ska jag äta?

Tänk efter. Vad behöver kroppen? Svaret är nästan enklare om du först svarar på vad kroppen inte behöver.

Just så enklet är det!

Vill du finlira eller blir osäker - kontakta mig eller någon annan med kunskap. Läs på.

Maria

Läs hela inlägget »

Kan man vara 50 + otränad, överviktig, justerad lite här och där och ändå i hemlighet drömma om att göra något så opassade galet och helt enkelt inte i linje med vad någon tror om en?

Kan man i hemlighet drömma om att kämpa sig igenom TOUGH VIKING Som är Nordens största Obstacle race.?

Ja det har jag märkt!

Nu söker NoIFNoBUT två deltagare till.

Är det du?

Krav: otränad, 50+,

Kontakta mig för att se om du är en av de som får tillfället att vara med i denna satsning.

Maria

Läs hela inlägget »

Om vill du leva hälsosamt så är det en faktor som är viktigare än många tror.

Det är kosten. Vad du äter och hur mycket eller hur lite i förhålkande till hur du vill må långsiktigt.
 

Men det betyder inte att du i vardagen måste konstra till det.

Lättast är det att tänka: måndag,tisdag,onsdag,torsdag och söndag som dagar då du lägger mindre faktisk tid i köket.


Detta bygger på att fredag och lördag följs av dagar som det finns mer tid för annan egen aktivitet därför kan du på fredag och lördag plocka fram den mer tidskrävande kocken i dig som har tid för både långkok och många ingredienser.
 

Välj sedan de rotfrukter du tycker om och tillför kött,fågel, fisk,ost och keso att tillföra till den eller de rotfrukter du valt. Krydda med de kryddor som du tycker om och tillaga på det sätt som du är bekväm med. Koka, stek eller ungsbaka.
 

Enkelt. Max 40 min från det att du ställer dig i köket tills din maträtt ligger på din tallrik på det dukade bordet. Tänd ett ljus det räcker långt som dukning i vardagen.
 

Idag gjorde jag, som ett exempel det jag kallar enkel kålpudding.

500g köttfärs i en panna med 2 msk kokosolja.

Finstrimla vitkål m kniv 2/3 huvud läggs ned i pannan m kötfärsen - värme 7 på spisen.

Rör om.

Skiva 4-5 skogschampinjoner och 2 gula mindre lökar. Lägg ned i pannan.

Bryn tills vitkål och lök mjuknat.

Tillsätt gurkmeja så mycket du gillar.

När allt fått en fin färg vänder du ned frusna lingon låt dem bli varma inte stekta.

Lägg upp på fat med potatis om du vill - men kan ätas utan.

Krydda på tallrik med grovmalen svartpeppar och lite flingsalt.

Om du vill ha potatis. Skala och skär potatisen i stavar - lägg ned i kokande vatten. Kokar fort.

Jag väljer alltid mandelpotatis och alla varor var ekologiska.

Maria

 

Läs hela inlägget »

Det enkla är som vi vet rätt ofta det bästa. Man behöver inte krångla till sin träning eller sin kost för att uppnå såväl välbefinnande/njutning som hälsoeffekt.

Imorgon ger jag några tips.

I natt drömmer du om hur det kan se ut rent praktiskt!

Maria

Läs hela inlägget »

10. Jag hinner inte.

9. Det är dåligt väder/ det var fullt på det eller det passet.

8. Jag har hört att det räcker med 4 min om dagen.

7. Jag är trött.

6. Min pulsklocka är urladdad.

5. Jag körde ett hårt pass för två dagar sedan.

4. Jag har hälsporre, diskbråck, benhinne problem etc etc

3. Jag är för tung.

2. Jag måste bli mer tränad innan jag börjar träna.

1. Jag har inga träningskläder.


Trevlig Helg!


Läs hela inlägget »