2017 > 08

Jag blir kanske lite jobbig här. Tänkte prata om det här med livsbalans.  Något som verkar vara "poppis" är att erhålla den på minsta möjliga tid...typ 30 dagar.....
Jajamen.
Men tror vi på det? Tror vi på att på blott 30 dagar så erhålles balansen? 

Jag ser ju att jag levt mycket bra denna sommar. Jag har inte magrat. Jag har lagt på mig fett. Ingen större fara. Det kommer att försvinna nu när vardagen återkommer. Men. Vad jobbigt det är att inte behagligt kunna stänga gylfen.

Allt detta fick mig att fundera på detta att fortfarande är de flesta modeller som visar träningkläder i magasin, på nätet eller i kataloger; slanka. Jag har kollat runt i svenska magasin, på svenska siter och bläddrar i svenska reklamkataloger. De flesta slanka. 
Dock, det finns kläder för oss som klivit över strl 40.


Här kommer några länkar. (Har du fler tips, dela gärna.)

http://www.keepitup.se/vara-produkter/byxor/floral-tights-white
http://www.mabra.com/bildextra-traningsklader-for-kurviga
/
https://www.stormberg.com/se/produktinformation/stormbergs-xtra-stora-storlekar
https://www.zalando.se/traningsklader-dam/?order=activation_date&assortment_area=plus
http://www.bigassfashion.se/tag/traningsklader-i-storre-storlekar/
https://www.kappahl.com/sv-SE/dam/kollektioner/XLNT/
https://www.fitnessbutiken.se/traningsklader.html/where/fliter_storlek_vikt-is-xl





Maria 


 

Läs hela inlägget »

...att vi låter oss inspireras av dem som med sina fel och brister ändå kämpar på.
...att vi numera kan inspireras av dem som strävar efter bättring och inte blott  av dem som strävar efter perfektion.
...att de som egentligen har de största motgångarna är dem vi beundrar mest.
...att vi inte längre låter oss luras att den perfekt hälsosamma människan finns.
...att  bryta ihop och kommma igen inte är ovanligt för de flesta.


Maria 

Läs hela inlägget »

En kickoff/konferens kan se ut på många olika sätt. Till exempel som den Konsulthuset gjort.
Flyg från Sverige till Lissabon Portugal. Konsulthuset valde att bo i Cascais. Vi bidrog med innehåll på konferensen, arrangerade morgonträning på stranden innan konferensdagarna började. Vi tog med dem för yoga efter konferensdagarnas slut på House of Zen, samt  arrangerade en dagsutflykt med cykel till den berömda Guincho stranden där vi ordnade olika aktiviteter.
Vi vill tacka Christina Kumlin och er andra från Konsulthuset för visat förtroende!

Den här typen av skräddarsydda upplägg gör vi gärna för er - företaget, kompisgänget, bokklubben eller vilket annat sällskap ni än är. Helt enkelt ni som gärna vill genomföra en givande och rolig resa tillsammans, som garanterat ger er oförglömiliga minnen och upplevelser.

Kanske är det just ni som kommer till Nazaré för att ha konferens eller kickoff samtidigt som nästa Big Wave Surfing event pågår? Ett event som är makalöst att uppleva. 

Maria och Torbjörn



 
Läs hela inlägget »

Häromdagen, på väg från min one to one yogalektion. I sinnet lätt som en fjäder. I tanken lite som en svala. I kroppen mjuk och ledig. Spänst i steget.  Men så råkade jag se min spegelbild. Herregud, vem är den där lite överviktiga tanten hann jag tänka innan jag konstaterade att; jaha... sådär ser jag ut :)

Tur är det ju nu att jag hunnit leva mina dagar och skaffat mig lite kunskap. Insikten jag fick av spegelbilden krossade mig inte, jag blev istället lite road. Tänk vad motion kan göra med hjärnan. Man blir lite snällare mot sig själv. Men kan hantera den eventuella stress som uppstår när fåfängan får sig en törn. 

Under sommaren har jag läst boken Hjärnstark av Anders Hansen. Därför vet jag ju att det stämmer det som jag upplever, hjärnan mår bra av motion. Nu är det nog inte just yogan som hjälper mig hantera stressen utan det är mina löppass, dvs min konditionsträning. Så säger forkningen. Yogan gör istället att jag kan springa, med den stärker jag upp min rygg. 

Du ska alltså inte sluta med din yoga, pilates, avslappning, meditaion eller mindfullnes men du ska försäkra dig om att du konditionstränar om du vill sänka stressnivån och mota bort eventuell ångest. 

"Det mesta tyder på att konditionsträning ger mer ur ett stressperspektiv än styrketräning. Se till att hålla på i minst 20 minuter, gärna 30-40 min om du orkar. Se till att få upp pulsen rejält i alla fall 2-3 gånger i veckan." Ur boken Hjärnstark

Jag funderar, tänker att just löpningen har givit mig lugn när min kropp krånglat och jag har ont. Jag tänker att när jag svettas och stånkar på roddmaskinen, steppuppmaskinen eller cykeln för att jag inte kan springa - då gör denna konditionsträning att jag inte deppar för att jag just då INTE kan springa. Det är ju det jag gillar bäst!

Om all denna konditionsträning dessutom gör att jag inte avskyr min kropp för att den just nu inte ser ut som jag känner mig - ja då är det bonus. Jag är helt enkelt hjärnstark. :) 

Maria 

Läs hela inlägget »