För mig är det inte svårt att veta hur jag ska träna eller vilka övningar som ska göras. Men. Jag har en väldigt trist rygg som spökar. "Spöket" gör att jag har "sneont". Min vänstra sida är svagare och där har jag ont. 
Nu jobbar jag med att stärka upp och ändra rörelsemönster på min vänstra sida. Det känns många gånger väldigt fel när min PT lyfter, vrider, sänker eller höjer en kroppsdel för att jag ska vara jämn - tänk er,  att det är då när jag är rak med hjälp av min PT som jag upplever är att jag är sned. 
Bra är det. Jag märker att det gör skillnad. Jag märker att mitt rörelsemönster ändras. 

Annars har vi vårvinter även här. Det kan vara underbart soligt, blåsa, vara varmt, regna och vara mindre varmt.
Men kallt, nix - dock gillar jag luvan på - ändå.

Maria 
 

Läs hela inlägget »
Som jag sagt så många gånger. Krångla inte till det när du vill komma igång.  
Du behöver motionera mellan 30-60 min per dag. För de flesta är det lättast att få till en promenad.
"Nu kan forskare vid Karolinska Institutet visa att nyttan med motion i det lilla formatet, så kallad vardagsmotion, antagligen är betydligt större än vad man hittills trott. Risken att dö i hjärt-kärlsjukdom, som hjärtinfarkt eller stroke, minskar väsentligt." Läs mera här
Handen på ditt hjärtat.  Hur går det?  Får du till det? 

Maria 
Läs hela inlägget »
Hej hopp från min vardag.
Mycket snurrar just nu kring egen rehab/träning och sälja mina resor. Men dessutom lyxen att ha tid att laga god mat. Lyxen att om jag är lat gå på någon av Nazarés 92 restauranger och äta god fisk. Det är den råvara som jag sällan tillagar hemma. 
Hur vore det om du bokade in dig på en resa hit? 
Träning och motion samt god mat. Atlanten och mysiga mysiga Nazaré. 

:) Maria 


 
Läs hela inlägget »

Lika ynklig som jag är när jag är sjuk. Lika sprudlande är jag som frisk. Nu skiner jag ikapp med solen. Det är ju fantastiskt att få vara frisk. Strunt samma att ryggen krånglar.
Strunt samma att mitt högra ben krånglar. Skönt slippa känna sig orkeslös!

Hur går det för dig? Har du roligt i snön? Har du tappad sug? Har du bokat in dig på någon av mina resor? 






 

Yoga 
Pilates
Löpning
Eller varför inte någon av våra andra resor? 

Maria

Läs hela inlägget »

Riktigt förkyld är ju ingen höjdare. Nedbäddad.Hostar. Feber. Ont i huvudet. Vad är värst...ont i huvudet, sedan hostan. Eller värst är nog min nervsmärta i ryggen som alltid blir värre när jag är förkyld. Nåja. Vet ju att det går över så vojandet och ojandet får inte ta över. Men ändå. Lite irrriterande. Träningen hade just tagit fart. Ja ja. 
Tänka positivt.
Jag hinner läsa. Hinner plöja Netflix. Ostört. 
Jag har det inte värst. 
Ändå.
Jag är rätt ynklig, om jag får säga så.

Maria
 

Läs hela inlägget »
Tappad sug.
Det är ju inte så att jag inte vet hur jag ska träna eller hur jag bygger ett program.
Det är bara så att min inre motivation lagt sig lite på soffan och där hamnar mitt fysiska jag snubblande lätt. Jag är omotiverad.
Tappad sug.
Men, inte givit upp!
Jag har tagit mig i kragen och skaffat mig en personlig tränare. Inte konstigt alls. Kockar går ju ut och äter. Då kan alltså en PT skaffa egen PT :) 
Jag satsar på mig!
Det är lyxigt skönt att någon tänker ut mina övningar och håller koll på min utveckling och mitt träningsprogram. Det är peppande att en gång i veckan få pepp under 60 tränande minuter. Det är sporrande att veta att någon har koll hur min träning går. Jag är ju själv lite av en ”hoppsifloppsi” personlighet som inte triggas av tabeller och träningsdagbok, men nu har jag någon som håller koll på min utveckling och därmed kommer min utveckling inte bara vara en känsla utan mätbara resultat. Spännande!
I grova drag, min träningsvecka:
Måndag: Kondition 
Tisdag: Styrka
Onsdag: Simning
Torsdag: PT-pass
Fredag: Kondition
Lördag: Vila
Söndag: Styrka 
2018
Träningsåret 2018 är alltså i full gång för mig. Målet är att min nervsmärta ska rundas genom genomtänkt regelbunden träning och därmed kommer jag att bli starkare - må bättre! 

Vad är ditt träningsmål 2018 ?

Maria   
Läs hela inlägget »

Jag fick en fråga; ”Kan det vara så att det finns fler par som vill resa med er i september eller oktober? En resa med vandring och cykel som fokus gällande träning och motion. Såklart god mat och dryck samt utflykter om det önskas.

Så varför då inte slänga iväg ett litet upprop.
 
Vi har möjlighet att erbjuda perioden 2-20 september samt 1-15 oktober. Om intresse finns kommer vi att föreslå en vecka under någon av dessa perioder. 

Blir du intresserad? 
Kontakta oss här: Resa vandring/cykel 

Maria 
 

Läs hela inlägget »

Gott nytt år till er alla. Jag tänker att det för mig finns vissa ledord , vissa ledmotiv för 2018. Håll till godo; 1. Fake it till you make it 2. It ain't over till the fat lady sings. 3. Bryt ihop och kom igen. 4. The beauty in me sees the beauty in you. 5. No HEN is an Island. 6. No If No But. 7. Orka. 8. Våga. 9. Rehab är coolt. 10. Oh, it's just me, myself and I - som kan ändra lilla mig.  Samt glöm inte bort att "A journey of a thousand miles must begin with a single step." När det gäller livsstilsförändringar i hälsans tecken kan det vara viktigt att minnas.
2018 - jag är redo!

Läs hela inlägget »
Åre just nu, Nazaré till nyår. Åre just nu, Nazaré till nyår.

Här är det snö! Jag är i Åre, det har snöat, det snöar när jag skriver.  Jag njuter. Kylan är inget problem för mig, inte eller hårda vindar. Men jag måste få säga; det jag kan störa mig på...om jag nu tillåter mig...det är hundar i skidspår...eller kanske inte hundarna utan deras matte och husse.

Hundpann i motionsspår borde vara en no no...eller hundar i sele/koppel i motionsspår..borde vara en no no. Det säger jag för att jag igår mötte en tämligen oskön matte med hundspann, enligt henne skulle alla andra flytta på sig när de kom i full fart.  Jag är inte kvinnan som talar med hundar, men jag är rätt säker på att det inte var hundarna som bestämde att de skulle ut i spåret utan just människan.

Jag vet ju att alla ska med, håller med om det. Men kanske skulle det vara mer på sin plats att välja spår där andra inte åker - om man nu vill ha med sin hund. Jag såg ett flertal hundar utan sele - bara med koppel, som skulle springa (tyckte matte/husse) före men där det trasslade...dessa trassel blir stopp, hundar i full gallop betyder; ur vägen eller kollition...Det råder koppeltvång, det tycker jag är bra. Men kanske ska ni hundägare ta en promenad, löptur eller skidtur på hundens vilkor - dessa vilkor är då; Låt mig hunden få motionera utan att stressas av andra.
Visst gillar jag hundar, men jag har svårt för vissa hundägare som enligt mig tar mer hänsyn till sig själva än sina hundar. 

Maria ( mer av en kattmänniska) 
:) 

 

Läs hela inlägget »

Mössa
Vem kan annat än njuta av årstider då en mössa är på plats? Dagens luvor är ju så snygga och smarta. Jag slår ett slag för den snyggaste, LUVIT en mycket skön tunn mössa som dessutom har reflexfunktion i text. Bara dra ned över tråkiga utväxter i håret, eller ned över pannan under spring eller promenad. Cattis som gjort denna mössa är en gammal skolkompis från unga dagar i Lycksele. Köp här.

Kokbok.
Birgitta Höglund brinner för bönor. Det gör jag med. "Birgitta var skeptisk till att använda bönor i matlagningen på grund av dess innehåll av kolhydrater. Som tur var provade hon dock så smått och tappade på kort tid fem kilo i vikt och slapp flera klimakteriebesvär. Hon är idag istället en varm anhängare av bönor vilket skiner igenom i de inspirerade recept hon skapat särskilt för denna bok." Detta är en kokbok som inte blir stående i hyllan.  Köp här. 

Vinterskorna.
Snart åker jag hem till vintern i Sverige. Såklart glider jag ned i ett par Icebug så snart mina fötter kliver på snö/is. Jag har sagt det förr, ett par Icebug är som ett par stövar - man använder dem inte jämt men man har dem för de perioder när man inte vill bli stoppad av ett väder. Köp här. 

Snygga byxan.
Jag lärde känna underbara Anki som är grundare av Keepitup. Jag måste säga att många av hennes plagg är unika i kvalitet och funktion. Dessutom behöver du inte vara modellslank för att bli snygg i hennes kläder. Jag lovar! Här är mina favoritbyxor - funkar till allt. Köp här. 

Faktabok.
Ännu en bok, Mat för hormonell balans av Mia Lundin, Ulrika Davidsson. Det här med hormoner. Inte alltid det roligaste :) att kliva in i klimateriet - men kosten gör skillnad. Prova på att ändra din kost och må bättre än förr. "Mat för hormonell balans inleds med en lättillgänglig och uttömmande faktadel och avslutas med cirka 60 recept på god, hälsosam och lättlagad mat. En tvåveckors kostplan gör det enkelt att komma igång." Ja, jag har provat, ja det gör skillnad. Köp här.

Väskan.
Praktisk har jag alltid varit. Fåfäng är jag också. Detta är min egen drömjulklapp som jag därför kommer att köpa mig själv. En snygg ryggsäck. Köp här. 

Träningsresan.
Slutligen. Vill du åka på en skön aktiv semester 2018 då är en resa till mig en mycket bra julklapp. Vill du ge denna resa som gåva - då fixar vi ett roligt presentkort. Kontakta oss här för presentkort. 

Maria 


 

Läs hela inlägget »