För mig är det snön som hägrar. Längdskidåkning. Snö. Umgås med våra barn. Fira jul helt enkelt. Vi åker alltså till Sverige för att fira jul. 
Men var åker du helst om du vill träna och motionera? Jag föreslår helt enkelt att du tittar på allt det NoIfNoBut erbjuder. Jag föreslår helt enkelt att du reser till Portugal nu i vår eller att du kommer till hösten. Vi kan erbjuda dig flera olika aktiviteter och dessutom ett bra boende här i Nazaré.  
Har du funderat på hur det går till att surfa och vill göra det med din familj - då väljer du en av våra Skräddarsydda resor.

Vi har ju också, som 2017, olika temaveckor.

Kanske har du blivit behandlad för cancer, känner att du vill komma igång med träning i en miljö där det inte är konstigt om du inte känner dig på topp, då kommer du hit under vår Temavecka Rosa veckan.

Eller är klimakteriet lika märkligt krävande för dig som för många andra - då ska du boka in dig på en peppvecka Tema Nystart kvinna.  

Eller så vill du Vandra, prova Pilates eller Yoga utan att hela veckan genomsyras av just Vandring, Yoga eller Pilates.

Kanske vill du äntligen få spring i benen och resa hit med någon som redan är en löpare  - kom då hit. 

Maria 
 

Läs hela inlägget »

Jag reste till Sverige. Taggad. Hade packat allt för löpning ute i hösten, i regn, i kyla, i blåst  – ja även för snönstorm var jag kittad.  
 Så händer det. Jag kliver ur planet på Arlanda och tycker att mitt vänstra knä känns lite…stumt. Inte konstigt. Sitta i flygplan är ju ingen hälsosam ställning för kroppen.
 
Nåja, ingen panik.
Väl på hotellrum, när jag klär av mig, ser jag att mitt vänstra knä är väldigt svullet. Mitt knä ser ut som en elefantfot. Jag kan inte böja mitt knä helt, det stramar.  I sängen, känner jag att mitt det värker lite runt om mitt knä. Tänkte inte så mycket på det. En natts sömn skulle säkert göra mig hel.
Vaknar dagen efter, har rätt ont i mitt knä. Inser att löpning inte är det jag ska göra. Tar mig till ett möte men känner smärta i knä. Inser att resan inte alls kommer att ge mig underbara andetag i höstskrudad skog.  Mitt knä sväller ytterligare, men smärtan avtar. Jag tänker att det ser ut som om mitt knä är vätskefyllt. Googlar; ”vatten i knä”, ”svullnad kring knä”. Bidar tiden. Lever som vanligt i Stockholm, men löpningen avstår jag från. Svullnaden går ned varje natt, men kommer åter under dagen.  

Dags för återresan till Nazare.
Flyg igen. Mitt knä svullnar groteskt.  Blir lite missmodig. Börjar fundera. Vad kan det vara. Hade jag tränat hårt? Hade slagit i mitt knä? Nej, nej blev mina svar. Så kom jag ihåg.  Dagen innan jag reste till Sverige hade jag kört ett roddpass, tuffa intervaller. Böj och sträck, böj och sträck….det är ju också mitt vänstra knä, vänster ben med sina problem från ischiasnerven. Jag tänker där har jag det.
 
Men helt vill jag inte släppa det.
 Jag har inte ont. Men mitt knä är svullet. Mitt knä är fult och inte det knä jag är van vid.  Jag mailar min fina kära vän som är sjukgymnast och får så svaret som jag ju önskar mig;
 ”Om det är min kropp och mitt knä...... skulle jag inte bry mig alls!
Det behöver inte betyda ett dugg!! Svullet, lite trött knä, lite gammalt, förmodligen ganska nött, inget våld, inget trauma, kanske gått lite långt, lite annat underlag........det betyder noll i mina ögon och när du säger som det är nu!
”Du har ju inte ens ont! Skulle isåfall tro att du kan ha lite arthros, som är ofarligt! Du har inte ens låsning eller knivar i knäet!
Svullet knä.... låt det bero.... fortfarande svullet efter några veckor..... nja, då skulle jag avstå löpning eller annan hård träning för knä.
Men du måste ju bara fortsätta som vanligt. Se om det blir värre av löpning eller milslånga promenader. Smärta vid trappuppgång är också normalt i våran ålder, därför finns det ledstänger. Nää, du har vänt dig till fel person. Jag skulle inte bry mig ett dugg.
Fortsätt som vanligt. Så länge du inte har så ont att du inte kan gå, springa, det låser sig, knivar, du kan inte sträcka ut, då är det förmodligen menisk men det kommer vid vridvåld, korsband vid kraftigt trauma och då vacklar knäet. Vanlig arthros är svullnad och generell värk om du belastar längre. Mina knän är trasor, men jag springer helst kontrollerat på löpband eller jääääteförsiktigt ute för jag får inte sätta i fötterna fel, alternativet är att inte springa alls och det väljer jag inte. ”


Jag jublar inombords när jag läser hennes mail. 
Så nu blir det ett löppass imorgon.
Lite lätt prova och se vad som händer. Idag yoga och lite core samt promenad. Jag klagar härmed inte, jag bara sörjer mina löpturer i svenska hösten. Men. Vid lunchen i sol idag tänker jag att jag är ju frisk. Mitt knä är åter mindre svullet. Dessutom, jag är ju glad för min 54 åriga kropp och jag är ju dessutom van vid bakslag i träningsupplägg – så det är bara att bryta ihop och komma igen.
 
Ps. Klicka här för en riktigt pedagogisk liten film om Yogaandetaget Ujjayi som jag själv fattade bäst via denna film. Tack till mhyoga. Ds

Maria 
 
 

Läs hela inlägget »

För mig är hösten ännu inte kännbar. Ännu inte synbar. Men för dig. Kanske är det nu du ena dagen njuter av hur vackert det är ute och andra dagen tänker på hur mörkt, kallt och regnigt det är.

Varje plats på jorden har sina praktiska utmaningar när det gäller att hålla igång träning och motion utomhus. För mig är det faktiskt värmen. Jag trivs ju i snöglopp, minusgrader, höstregn och snö. 

Den irriterande flåshurtiga uppmaningen; ”Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder” kan förvisso stämma. :) 
Men jag tänker att det kanske mer handlar om att ”Det finns tankar som gör att man inte tränar och motionerar trots att man vet att man borde” Dessa tankar som ger exakt så många motiveringar att mycket annat upplevs som viktigare än just detta planerade tillfälle för motion eller träning. Det kan också vara så att dina tankar boostar "latmasken" , det är den sortens tankar som totalt elimnerar dåligt samvete för att du inte gör det du bestämt dig för att göra. 

Steg för steg
När du nu inser att du har kläder för att ta dig ut på löprundan eller promenaden men ändå inte gör det, hur ska du då göra? Hur ska du stoppa tankarna som är på väg att stoppa dig? 
1.På med kläderna.
2.Ut genom dörren. 
3.Gå eller spring. 
4. Eller ta dig till den plats där du tränar annat. 

OM den mentala dagsformen är låg, finns en bra regel!
Ge dig själv 15 min i det tempo som är behagligt. Vänd sedan hem. Oftast, efter 15 minuter vill du inte vända på en gång. Du har nämligen kommit igång, kroppen har börjat bli uppvärmd och hjärnan sänder signalerna att det är skönt. 
Så.
På med luvan. På med kläderna. På med skorna. Glöm inte reflexer om det är mörkt. Följer du 15 minuters regeln får du till 30 minuter aktivitet. Underbart. Jag brukar dessutom påpeka att i mörkret är alla katter svarta, dvs hur pigga eller snygga vi ser ut spelar ingen roll :) ganska befriande. 

Ut i naturen!
Det finns forskning på att vi mår bra av att vara ute i skogen. Naturen som kraftkälla.  Det behöver inte alls vara så krångligt. Du behöver inte gå eller springa flera mil eller en mil första gången. Bygg upp sträckan steg för steg. Under året kan du hinna med många vackra km och komma till platser som du ångrar att du inte besökt tidigare. 
Använd helgerna eller annan ledig tid till att utforska din omgivning. Samla vänner och/eller familj till en planerad vandring, springa-gå, eller springa en vandringsled. Packa ned lite smått och gott, något att dricka, kanske en kaffetermos. Låt denna höst bli hösten då du tog naturen i besittning.

Själv ska jag undersöka Nazarés vandringsleder under denna vinter. Det ska bli intressant.  Jag vill ju ordna en vandringsresa våren 2018 - då gäller det att ha koll på var vandringen ska ske. :)  

Njut av den unika allemanrätten vi har i Sverige. 
Här hittar du vandringleder, i hela Sverige. 

Maria 

Läs hela inlägget »
Foto: Nuno Oliviera Foto: Nuno Oliviera

Jag är genuint intresserad av att visa den som känner sig svag, otränad eller har "tappat lusten" att träna och motionera en ingång till hur man med hjälp av träning och motion kan förändra sin kropp och hitta tillbaka till lust. Jag pratar inte om "gäddhäng" och "muffinsmagar" utan om orken att leva det liv man vill och om lusten att använda sin kropp till alla roliga ibland jobbiga aktiviteter som finns. Det gäller att alltså att du fångar ditt eget behov av träning och motion i stället för samtidens ideal.

Jag blir genuint glad när jag får uppleva att någon som tränat med mig hittat glädjen i en speciell övning eller ett träningspass.
Det som kanske är roligast är att visa är hur "kul" jobbig konditionträning kan vara. Jag kan aldrig lova att alla tycker att träningspass är roliga, men jag kan i princip utlova att efter ett jobbigt träningpass då fylls kroppen av endorfiner och glädje. En oslagbar upplevelse. 

Jag vill vara mån om att se individen, inte tvinga in alla i samma rörelser.
Jag vill förmedla det viktiga att vi inte ska jämföra oss med andra och att vi ska våga se oss själva som amatörer. Lusten att lära sig något nytt kan lättare bestå om vi tillstår att vi ibland inte är där vi vill vara. Om hälsan är ett mål är fortfarande individuellt HUR man definierar vad hälsa är. 

Våra kroppar är på ett sätt lika, men varje kropp bär sin historia.
Just därför, den övning som passar mig kanske inte passar dig. Det viktiga att ta med sig är att alla kan träna sig till bättre kondition och bli starkare, rörligare - må bättre i sina kroppar. Det finns övningar för alla kroppar. Varje muskel kan tränas på många olika sätt. 

Hur vi mår allmänt och hur vi ska träna styrs till stor del av vilken kondition vi har. 
Muskeluthålligheten är som det låter: muskelns uthållighet, eller hur länge du orkar träna, det är det du tränar genom konditionsträning. Konditionsträning ökar inte styrkan - du blir inte starkare-  men det ökar muskeluthålligheten. Konditionsträning kan dessutom förbättra syreupptaget, så att vi får bättre förutsättningar för att bränna fett. Om nu det är målet. 

Det är såklart viktigt att vi inte tappar muskelmassa.
Därför ska vi styrketräna. En del kanske tror att vi tappar muskelmassa om vi konditionstränar. Så är det inte. Konditionsträning kan göras på flera sätt. Men det är alltid så att om du konditionstränar då upplever du träningen som jobbig. Att vara aktiverad så att pulsen höjs, det gör att du flåsar, svettas (de flesta gör det) det kan även upplevas som obehagligt, det påverkar hela dig. Att träna en enskild muskel eller muskelgrupp kan också vara tungt och ansträngande men inte på samma sätt som när hela kroppen jobbar och hjärtat ökar i puls med syfte att kondititonsträna. 

Vinsten med bra grundkondition är att du orkar genimföra dina träningpass. Vinsten är också att alla vardagsaktiviteter och det du gillar att göra som motion -  det kan du utföra med den lust, behaglighet och lätthet som ju ska genomsyra ditt liv. 

Är det inte exakt vad vi alla strävar efter?
 

Maria 

Maria 
 

Läs hela inlägget »

Jag blir kanske lite jobbig här. Tänkte prata om det här med livsbalans.  Något som verkar vara "poppis" är att erhålla den på minsta möjliga tid...typ 30 dagar.....
Jajamen.
Men tror vi på det? Tror vi på att på blott 30 dagar så erhålles balansen? 

Jag ser ju att jag levt mycket bra denna sommar. Jag har inte magrat. Jag har lagt på mig fett. Ingen större fara. Det kommer att försvinna nu när vardagen återkommer. Men. Vad jobbigt det är att inte behagligt kunna stänga gylfen.

Allt detta fick mig att fundera på detta att fortfarande är de flesta modeller som visar träningkläder i magasin, på nätet eller i kataloger; slanka. Jag har kollat runt i svenska magasin, på svenska siter och bläddrar i svenska reklamkataloger. De flesta slanka. 
Dock, det finns kläder för oss som klivit över strl 40.


Här kommer några länkar. (Har du fler tips, dela gärna.)

http://www.keepitup.se/vara-produkter/byxor/floral-tights-white
http://www.mabra.com/bildextra-traningsklader-for-kurviga
/
https://www.stormberg.com/se/produktinformation/stormbergs-xtra-stora-storlekar
https://www.zalando.se/traningsklader-dam/?order=activation_date&assortment_area=plus
http://www.bigassfashion.se/tag/traningsklader-i-storre-storlekar/
https://www.kappahl.com/sv-SE/dam/kollektioner/XLNT/
https://www.fitnessbutiken.se/traningsklader.html/where/fliter_storlek_vikt-is-xl





Maria 


 

Läs hela inlägget »

...att vi låter oss inspireras av dem som med sina fel och brister ändå kämpar på.
...att vi numera kan inspireras av dem som strävar efter bättring och inte blott  av dem som strävar efter perfektion.
...att de som egentligen har de största motgångarna är dem vi beundrar mest.
...att vi inte längre låter oss luras att den perfekt hälsosamma människan finns.
...att  bryta ihop och kommma igen inte är ovanligt för de flesta.


Maria 

Läs hela inlägget »

En kickoff/konferens kan se ut på många olika sätt. Till exempel som den Konsulthuset gjort.
Flyg från Sverige till Lissabon Portugal. Konsulthuset valde att bo i Cascais. Vi bidrog med innehåll på konferensen, arrangerade morgonträning på stranden innan konferensdagarna började. Vi tog med dem för yoga efter konferensdagarnas slut på House of Zen, samt  arrangerade en dagsutflykt med cykel till den berömda Guincho stranden där vi ordnade olika aktiviteter.
Vi vill tacka Christina Kumlin och er andra från Konsulthuset för visat förtroende!

Den här typen av skräddarsydda upplägg gör vi gärna för er - företaget, kompisgänget, bokklubben eller vilket annat sällskap ni än är. Helt enkelt ni som gärna vill genomföra en givande och rolig resa tillsammans, som garanterat ger er oförglömiliga minnen och upplevelser.

Kanske är det just ni som kommer till Nazaré för att ha konferens eller kickoff samtidigt som nästa Big Wave Surfing event pågår? Ett event som är makalöst att uppleva. 

Maria och Torbjörn



 
Läs hela inlägget »

Häromdagen, på väg från min one to one yogalektion. I sinnet lätt som en fjäder. I tanken lite som en svala. I kroppen mjuk och ledig. Spänst i steget.  Men så råkade jag se min spegelbild. Herregud, vem är den där lite överviktiga tanten hann jag tänka innan jag konstaterade att; jaha... sådär ser jag ut :)

Tur är det ju nu att jag hunnit leva mina dagar och skaffat mig lite kunskap. Insikten jag fick av spegelbilden krossade mig inte, jag blev istället lite road. Tänk vad motion kan göra med hjärnan. Man blir lite snällare mot sig själv. Men kan hantera den eventuella stress som uppstår när fåfängan får sig en törn. 

Under sommaren har jag läst boken Hjärnstark av Anders Hansen. Därför vet jag ju att det stämmer det som jag upplever, hjärnan mår bra av motion. Nu är det nog inte just yogan som hjälper mig hantera stressen utan det är mina löppass, dvs min konditionsträning. Så säger forkningen. Yogan gör istället att jag kan springa, med den stärker jag upp min rygg. 

Du ska alltså inte sluta med din yoga, pilates, avslappning, meditaion eller mindfullnes men du ska försäkra dig om att du konditionstränar om du vill sänka stressnivån och mota bort eventuell ångest. 

"Det mesta tyder på att konditionsträning ger mer ur ett stressperspektiv än styrketräning. Se till att hålla på i minst 20 minuter, gärna 30-40 min om du orkar. Se till att få upp pulsen rejält i alla fall 2-3 gånger i veckan." Ur boken Hjärnstark

Jag funderar, tänker att just löpningen har givit mig lugn när min kropp krånglat och jag har ont. Jag tänker att när jag svettas och stånkar på roddmaskinen, steppuppmaskinen eller cykeln för att jag inte kan springa - då gör denna konditionsträning att jag inte deppar för att jag just då INTE kan springa. Det är ju det jag gillar bäst!

Om all denna konditionsträning dessutom gör att jag inte avskyr min kropp för att den just nu inte ser ut som jag känner mig - ja då är det bonus. Jag är helt enkelt hjärnstark. :) 

Maria 

Läs hela inlägget »

Sitter ned. Äter middag. Dricker ett glas vin. Funderar. Jag förstod inte att jag åt det bästa när jag var liten.
Minns när jag var liten hur irriterad jag blev på min mamma som envisades med att laga maten från grunden. Hur jag önskade mig pulvermos och Skogaholmslimpa men fick hemgjord potatismos och hembakt bröd. Minns att jag önskade att min mamma skulle köpa "köpemjölk" minns att jag skämdes för att hon gjorde långfil själv. Jag minns hur pinsamt det var när vi verkligen skulle gräva potatis på höstlovet.

Jag minns också att vi grät när något djur skulle slaktas men att vi med skruvad humor kunde konstatera att "Mamma mu"  smakade bra när hon sedan hamnade på tallriken. Tänker på hur jag ville ha fiskpinnar men istället tvingades lära mig rensa pepparrotsgäddan eller än värre rödingen med sina små ben.

Jag minns att jag avskydde plocka lingon och blåbär för att sedan hjälpa till att rensa dem, jag visste ju att BoB fanns. Jag avskyr än idag hjortron och jag tror att det beror på att mina smaklökar minns hur jobbigt det är att plocka dem.  Men jag minns också den äckliga doften när man förväller murklor men hur god en murkelstuvning smakar.  

Alla mina minnen och Tomas Tengby i programmet Saluhallar som framtidens butik på Meny rumlar runt i mitt huvud där jag sitter och äter min middag. Jag tänker på lyxen att jag bor granne med en Saluhallen här i Nazaré. Jag tänker på att jag verkligen uppskattar Tomas Tengby, hans program är folkbildande och mysiga att lyssna på. Jag funderar på att jag vill tipsa dig att lyssna på Meny. 
Jag tänker att om du lagt på dig ett eller flera sommakilon få då inte panik. Gå hem, lyssna på Meny och bli inspirerad. Ta upp din vardagsmotion. Fundera på vad du vill träna upp under hösten. Sätt målet till nyårsafton. Du ser, du har gott om tid att förändra och förbättra. 

Tack Mamma och Pappa
Maria 

Läs hela inlägget »

Vem man är så kan man bestämma sig för att sätta upp ett mål med sin träning. Det är till och med  lättare att få till sin träning om man har ett mål.

Jag är ingen tävlingsmänniska, därför är mina mål ofta ganska hälsoinriktade. Men. Ibland beslutar jag mig för att ha mål som är mer prestationsinriktat. Nu har jag satt målet att springa 10 km på en viss tid.

Den tid jag jagar ligger i närhet av den bästa tid jag haft på 10 km. Mitt personbästa är det alltså som jag jagar. Så. Idag var det dag 1 på det nya träningsprogrammet.
Träningsprogrammet börjarde med ett testlopp för att se var jag ligger just nu. Vi begav oss till vår stadion. 
Pju.
Glädjen ligger i att mitt vänstra ben som spökar, känns bra. Farten är rätt låg, trots att löpsteget sitter rätt bra. Bravo. Förutsättningarna klara.  Nu gäller det för mig att att förbättra mig. Det ska jag göra genom att träna regelbundet, äta bra och sova mina timmar.
Dessutom. 
Jag ser fram emot temaveckan löpning då Nils Nestor kommer hit, jag är säker på att inte bara alla som bokat in sig till den veckan kommer att få en kick utan även jag.  Det ska bli såååå kul! ( Läs mer om den veckan genom att klicka här, vi har tre platser kvar på den vecka

Jag hoppas att du har en skön sommar, var du än är!
Maria 
 

Läs hela inlägget »